Nästa artikel
Var femte omkommen förare berusad
Nyheter

Var femte omkommen förare berusad

Publicerad 3 juni 2014 (uppdaterad 3 juni 2014)
Under 2013 hade var femte förare som omkom i trafiken druckit alkohol. Den här veckan satsar polisen extra hårt på alkoholkontroller i trafiken.
Andelen döda förare som varit berusade vid olyckstillfället är nästan oförändrad de senaste åren. Statistiska avvikelser förekommer men om man ser på siffrorna över flera år så är runt 20 procent normalt. Polisen menar att den tekniska utvecklingen, med bland annat alkolås i bilar och alkobommar vid färjeterminaler är viktigt för att minska rattfylleriet. Men också Polisens arbete och privatpersoners attityd är avgörande.

– Våga säga till när ni vet att någon ska köra efter att ha druckit alkohol och åk aldrig med någon som druckit. Samvetet om något händer kan vara tungt att bära resten av livet, säger Bengt Svensson, kommissarie på Rikspolisstyrelsen.

Störst andel alkoholrelaterade olyckor sker under sommaren och nu har Polisen en insatsvecka med extra många alkoholkontroller. Samtidigt ska NTF och Bilprovningen ha en upplysningskampanj om trafiknykterhet.

– Att alkohol ligger bakom var femte förolyckad förare är skrämmande och visar att det finns ett behov att kommunicera konsekvenserna av rattfylleri. I förebyggande syfte kommer Bilprovningen, under insatsveckan, att tillhandahålla en informationsfolder till kunderna på våra stationer, säger Cecilia Blom Hesselgren, Bilprovningen.

Diskutera: Hur ska trafiknykterheten förbättras?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-03 09:48
Hackenbush

Tror att många inte vet att de har alkohol i kroppen när de kör.
De skall hem dagen efter en fest och känner sig nyktra men kan ändå ha en alkoholhalt som ligger över gränsen för vad som är tillåtet.
De som är alkoholister och är ute och kör kan man inte göra så mycket åt annat än att låsa in dem för de kommer att köra fulla hela tiden om det inte sätts stopp för det och hur gör man det?
Kontroller är väl den enda sättet?

#2 • Uppdaterat: 2014-06-03 11:49
Roy J

Även om man skulle klara en alkotest så är man sällan någon lämplig bilförare morgonen efter en fest.
Den enkla regeln är den att ska du på fest, lämna bilen hemma.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-03 11:57
duccedriver

Alkolås i nya bilar, man kan ha anti hit och anti dit som säkerhetsutrustning, varför inte alkolås?
Har kört med sånt i lastbilar sen 2008, och det innebär inga problem!

#4 • Uppdaterat: 2014-06-03 15:12
Tufting

Vi, Sverige har haft 0.2 promille i gränsvärde för rattonykterhet i snart 20 år,
Det innebär i princip att man inte kan dricka något vid framförande av motorfordon utan man bör avstå att dricka dagen före, om man vet att man ska köra nästa dag.
Att köpa en alkotest innebär att man är ute på minerad mark...då dricker man för mycket!
Dem flesta som kör onykter har drog - alkoholproblem enligt expertisen., ingen har sett något förrän dem blir gripna av polisen.
Familj, vänner, arbetskamrater, arbetsgivare bör inte titta åt ett annat håll när man ser att en anhörig dricker för mycket, man bör istället hjälpa dem till vård,, företagshälsovård, primärvård för att få hjälp för sitt missbruk.
Det är det som handlar om ansvar, är dem då inte mottagliga för vård måste man anmäla dem för polisen för att inte dem ska vara en fara för allmänheten.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-03 15:35
Roy J

Känner att jag vill upprepa ett språktips:
Det går definitivt inte att ersätta ordet "dom" med "dem" rätt av. Faktum är att om man alltid använder "de" så är chansen större att det blir rätt. I ett inlägg här i tråden används "dem" fem gånger, men endast två är rätt.
Vet du inte när man ska använda "dem" respektive "de" - skriv "dom", det funkar överallt.

Jag kan tillägga att väldigt många som har till yrke att skriva texter gör fel åt andra hållet. De skriver "de" när det ska vara "dem". (Det där med dativ och ackusativ.)

#6 • Uppdaterat: 2014-06-03 15:37
Roy J

Jag håller helt med Tufting!
Man ska helt enkelt låta bli att dricka dagen innan om man ska köra dagen efter. (Och nu menar jag inte en folköl till maten.)

#7 • Uppdaterat: 2014-06-03 15:51
Reverend Benny

"Under 2013 hade var femte förare som omkom i trafiken druckit alkohol" ok, dvs 20%.
Men hur många människor är det vi pratar om, 1 person, 10 personer eller 100 personer??

Sedan tror jag att antalet drogfyllor (andra substanser än alkohol) ökat markant på senare år, det kanske är något man borde titta närmare på.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-03 16:25
MickeAn

Här är en länk med info om statistik för 2006-2012.
http://www.trafa.se/sv/Press/Pressmeddelanden/2013-04-12-Laga-dodstal-i-vagtrafiken-2012/

2013 - 146 omkomna förare varav 18% var alkoholpåverkade, dvs 26st.
Statistiken visar att drygt hälften kört moped eller motorcykel.
Slutsats: ca 10 förare om året som dött vid körning av personbil eller annan bil(?) och varit alkoholpåverkade.
Statistiken saknar info om det är i singelolyckor eller om det är i olyckor där andra drabbas.

Det som är relevant hade väl snarare varit att få reda på hur många skador och dödsfall som omgivande trafikanter drabbas av på grund av att en rattfull förare klantar sig.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-03 16:34
MickeAn

Jes,
Jag funderade också lite på kvoten mellan rattonyktra förare och förolyckade rattonyktra förare.
Jag hittade snabbt denna länken.
http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/res-tryggt-sakert/rattfylleri/statistik/

I denna länk fanns också lite svar på frågorna i mitt förra inlägg om hur andra drabbas.

#a • Uppdaterat: 2014-06-03 18:35
Focus

Många köper alkometrar för att känna sig trygga vid dagen efter körning. De flesta av dessa är så osäkra i sin funktion att det är avsevärt säkrare att använda sig av sunt förnuft och låta bli bilen stå till framåt eftermiddagen. Det är ett fåtal mätare som klarar av att ge samma säkra resultat som polisens.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.