Att åka på bilsemester har många fördelar om man jämför med att ta flyget. Nio av tio svenskar förknippar bilsemestern med flexibilitet och frihet, men inte utan att det finns vissa orosmoln när man tar med sig bilen bortom den svenska gränsen.
Vänstertrafik och innerstadskörning är vad som framför allt kan få svenska bilförare att svettas lite extra, visar en undersökning av Stena line. Det är dock inte heller helt självklart att hitta till sin destination, att läsa trafikskyltar och att förhålla sig till sina medtrafikanter.
– Yngre i åldersgruppen 18-29 år är de som tycker att det är svårast att köra utomlands, vilket kanske inte är så konstigt i och med att de antagligen har haft körkort kortast tid. Överlag är det annars innerstadstrafik som flest ser som knepigt, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena line.
En stor del av bilförarna mellan 18 och 29 år oroar sig även för att bli stoppade av polisen, vilket är betydligt vanligare än för äldre förare. Det visar undersökningen, där 1001 personer i åldern 18-65 år deltog.
En av fem män och en av tio kvinnor tycker inte alls att det är svårt att köra bil utomlands.
Diskutera: Vad tycker du är svårast när du kör bil utomlands?
Det här tycker svenskarna är svårast med bilkörning utomlands
1. Vänstertrafik, 38 %
2. Innerstadskörning, 36 %
3. Att hitta, 30 %
4. Läsa skyltar, 18 %
5. Förhålla sig till andra trafikanter, 17 %
Källa: Stena line.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vad tycker du är svårast när du kör bil utomlands?" Att parkera så att man inte får inbrott.
Tät storstadstrafik, exempelvis i Paris eller Rom, är förstås jobbigt om man inte är van - och dessutom är rädd om sin bil. Men vänstertrafik är troligen lurigast - det är så mycket som sitter i ryggen som är kopplat till högertrafik.
Tycker förstås att skyltningen (eller bristen på...) är ett problem utomlands. Sverige är å andra sidan överskyltat, man ser inte skyltarna för att de är så många...
Jag tog bilen ned till Paris för något år sedan och bodde på ett hotell några hundra meter från Eiffeltornet. Väl på plats körde jag runt till de klassiska turistattraktionerna i Paris. Tack vare GPS:en gick det galant att hålla tempot och köra lika aktivt som en fransos i rondeller och korsningar. Det skulle jag aldrig ha klarat utan den assistansen. Med en GPS med talade instruktioner hinner man hålla full koll på både skyltar och den övriga trafiken. Samma goda resultat i tyska storstäder som Hamburg och München.
Har iofs bara kört hyrbil i vänstertrafik, men då var det faktiskt inga problem alls. Allt hamnar på fel (eller rätt sida).
Kört rätt mycket i Europa sen sent 60- tal naturligtvis men även USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland. Svårast, ja faktiskt Nya Zeeland, inte för vänstertrafik men för där finns en elak kultur bland ungdomarna att köra ruskigt fort med trimmade japanska sportbilar, särskilt på ladet. Lättast, i USA naturligtvis med lugn och trevlig stämning. Bara man är medveten om knepen att bilar kör både till höger och vänster på motorväg och att man får svänga höger mot rött om det inte kommer någon. Fast undantag från det finns (skyltat och i NYC). Vänstertrafik är lättare än högertrafik för oss som lärde att kör bil så en gång. Det sitter alltid i! Italien och Frankrike är naturligtvis jobbigt om man inte klara deras tempo och anpassar sig direkt. En stad som faktiskt är jobbig är vår närmaste storstad Köpenhamn. Dåligt skyltat o.s.v. Tur att GPS finns numera. Hur som helst så är det viktigt att man LÄSER PÅ OCH FÖRBEREDER SIG innan resan. Det finns mycket bra litteratur och det är kul att kunna och vara förberedd.
Med tanke på hur många som kör här hemma med vänsterfilsbeteende så är siffran för vänstertrafik oförklarlig!
forsøk kjøring mainland china med rundkjørninger hvor mane ikke
kjører rundt som vi men tar en shortcut framfor rundkjørningen oog
høyresving eer tillat på rødt lys of merket overgang for
fotghenger ikke har noen betydning og høyre venstre heller ikke kjør der
det er best plass
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.