Svenskar har gott självförtroende när det gäller bilkörning. En enkät från Stena Line visar att svenskar anser sig köra bättre än förare från andra europeiska länder.
Bland 1 000 tillfrågade svarar 29 procent att svenskar är Europas bästa bilförare. Tyskar (13 %) och norrmän (4 %) placerar sig på andra respektive tredje plats.
Europas sämsta förare finns vid Medelhavet, enligt svenskarna. 15 procent menar att italienare är mest odugliga bakom ratten, följt av greker (11 %).
Diskutera: Var finns Europas bästa respektive sämsta bilförare?
1. Sverige, 29 %
2. Tyskland, 13 %
3. Norge, 4 %
4. Finland, 3 %
5. Schweiz, 2 %
1. Italien, 15 %
2. Grekland, 11 %
3. Ukraina, 10 %
4. Frankrike, 7 %
5. Spanien, 6 %
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bättre om Stena Line frågat 1000 bilförare som kommer från något annat land och bilsemestrar i Sverige.
Och jag som tycker svenskar nästan kör som italienarna.
Håller med Leif.
Svenskarna var nog bra för några år sedan men nu har kunnandet sjunkit markant. Troligtvis beroende på dagens utbildning.
Båda mina döttrar har chansat på teoritestet och lyckats.
Superenkelt att ta sig igenom...
Tydligen inga som kört bil i Storbrittannien, i särklass bäst. Teneriffa är också helt OK. Körde bil en hel del i GBG på åttitalet, helt hopplöst och det gäller väl än i dag i hela Sverige
Måste vara årets skämt... Kan ju inte vara en Stockholmare dom frågade, eller så har dom ingen självinsikt! Skulle nog sätta 75% av dom svenska förarna bland dom sämsta i Europa. Skulle vara intressant att se vad alla andra skulle sätta dom svenska förarna på för plats.
Instämmer med Peugeote-Pär, måste vara årets skämt.
Jag tror att svenskarna tycker att de kör bäst efter svenska förhållanden.
Förhållanden som varierar land för land och tom regionalt inom sverige.
Kör man italienskt i sverige blir det farligt, kör man svenskt i italien blir det lika farligt.
Och svenskarna kör mest i sverige. Altså blir resultatet enligt ovan.
Det trafikbetendet som förvånade mig mest i semestertrafiken var på E4 vid Markaryd i södergående körfält har två lastbilar koliderat ena lastbilen stog tvärs över körbanorna. Kom körande norrut. Olyckan syntes på kilometers avstånd i vänstra körfältet stod en ambulans med blåljus och blockerade körfältet.
Detta gör att man ställer sig på kö i högra körfältet som naturligt växer, då
hastigheten vid olycksplatsen flyter i modedfart.
Vilka fordon lägger sig i vänsterfilen och kör om kön. Jo det var endast dansk och tyskregisterade semesterpackade fordon vissa med släp/husvagn ca 8-10 fordon. Obs inga utlandsregisterade lastbilar.
När de senare skulle byta till högra körfältet för där stog en ambulans ja då stoppade de upp hela långa kön i höger körfält.
Att hålla vänstra körfältet till utryckningsfordon och att lungt ställa sig på kö för sin tur ingår tydligen inte deras trafik kultur. Därför tycker jag att den var sämre då.
Vi kör bra i Sverige skulle vi bara slippa dom här självutnämnda bästa förarna så skulle det vara riktigt bra.
@simon_d: Detta ämne har nog diskuterats i all oändlighet men rent praktiskt tror jag tyvärr att du har fel. Efter det man sett i trafiken så är jag numera helt övertygad om att man har ett bättre flyt förbi hindret om denna "dragkedja" dras ihop en bra bit före själva hindret och inte precis vid hindret.
Alltid när det är tal om de bästa bilförarna så dyker tyskarna upp, och det i samband med färd på autobahn.
Vad man kanske inte tänker på är att vid körning på just autobahn så är farten hög, det gäller att ha full koll på sin egen bil, trafiken bakåt, vilken fil man ska ligga i osv.
Kort sagt så leder hög fart på säkra vägar till säkra och medvetna förare, man har helt enkelt inte möjlighet att fippla med telefon och sånt när man kör, kanske något för Tingvall att beakta.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.