Koldioxidutsläppen som orsakas av nybilar är rekordlåga. Det visar färska siffror som Transportstyrelsen lämnade över till EU igår.
Koldioxidutsläppen från den genomsnittliga nybilen minskade med sex gram förra året, jämfört med 2011. Snittet 2012 landar på 136 gram utsläppt koldioxid per kilometer, 2011 var samma siffra 142 gram per kilometer. Minskningen beror till viss del på att bilar idag är betydligt energieffektivare än förut.
– På bara fem år har nya personbilar blivit 25 procent effektivare och det måste ses som en historisk utveckling, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Trafikverket. Utvecklingen inom området har inneburit en minskning av utsläppen av växthusgaser med cirka 280 000 ton årligen, jämfört med om dagens bilar hade haft samma utsläppsvärden som 2007 års bilar.
Färre köper bensinbil
En annan anledning är att det idag finns betydligt fler hybrider i modellutbudet, vilket gör att färre bensinbilar säljs. 2007 var andelen bensinbilar 66 procent, 2012 var den nere i 30 procent.
EU ställer krav på att biltillverkares modeller i genomsnitt får ha koldioxidutsläpp på maximalt 130 gram per kilometer, senast år 2015. År 2020 ska utsläppen vara nere i 95 gram per kilometer. Sedan 2012 börjar EU dela ut straffavgifter till biltillverkare som inte når målen, avgifterna blir dock inte fullskaliga förrän 2015.
Diskutera: Hur ser du på att nya bilar släpper ut mindre koldioxid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Inte så mycket som dom tror och kväveoxiderna ökar mångfalt.
Dessa byråkrater... suck!
Den verkliga förbrukningen lär ha sjunkit bara marginellt. Bara för att en massa bilar passerar EU-cykeln, betyder det inte att de är så snåla i verkligheten.
Korrekturläs din text Kevin!
Du menar 142/g??
Jag tror också, precis som hultarn, att en stor del av minskningen beror på att bilarna optimerats för den körcykel som används vid mätning av bränsleförbrukningen.
Snabb95, mängden inlägg och debatter är inte proportionell mot faktiska emissioner. Det finns helt enkelt inte en sådan koppling. Emissionerna av kväveoxider har inte ökat men kanske inte minskat lika snabbt som vissa politiker vill. Rekommenderar att läsa Stockholms stads analys av emissioner på Hornsgatan 2010 http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2010_007.pdf I tabell 6 ser man att t.o.m. ED95 bussarna släpper ut mer än dieselbilarna. Detta trots de endast står för 1.6% av trafiken. Rapportens rekommendation var att förbjuda bilar utan katalysator (äldre bensin) och tung trafik.
I varje fall tycker dom flesta turister som kommer till Stockholm att vi har fin luft här.
PREVIA, läs länken nedan. På hornsgatan 2010 stod dieselpersonbilar för 18% av trafikmängden och 12% av NOx emissionerna. D.v.s. 88% från icke dieselpersonbilar enligt Stockholms stad.
"Dieseldrivna fordon står för huvuddelen, 60 %, av de totala utsläppen trots att de bara utgör 30 % av den totala trafikmängden. Av de dieseldrivna fordonen står tunga och lätta lastbilar för ca 20 % var, medan dieseldrivna personbilar bidrar med 12 %. För de tunga lastbilar domineras utsläppen av fordon i euroklass 3 vilka också är flest till antalet. Utsläppen från dieselpersonbilarna domineras av ganska nya fordon av euroklass 4 med partikelfilter (Miljöklass 2005 PM)
- Bensindrivna fordon står för ca 25 % av de totala utsläppen och utgör drygt hälften av trafikmängden (53 %). Utsläppen kommer främst från ca 20 % äldre fordon av klass pre- euro (årsmodell 1992 och äldre) och euroklass 1 (årsmodell 1993-1996)
- Etanolklassade fordon utgör 14 % av trafikmängden och står för 17 % av de totala utsläppen. De utgörs av personbilar och SL-bussar
- Gasdrivna fordon står för lite mindre än 1 % av utsläppen och utgör knappt 3 % av trafikmängden. Det är mestadels personbilar."
Från samma rapport. http://slb.nu/slb/rapporter/pdf8/slb2010_007.pdf
Så trotts att bensinbilarna är äldre än dieselbilarna så står dieselbilarna för absoluta huvuddelen av kväveoxiderna som är det riktigt farliga i avgaserna tillsammans med partiklarna trotts att dieselbilarna är färre än bensinbilarna i antal.
Själv kör jag en diesel driven bil och kan säga att jag är jätte nöjd med den. Låg förbrukning,låg skatt !
Kommer aldrig att köpa någon bensin eller el bil !
En tanke som kanske ViB kan följa upp. Formeln för EUs CO2 krav är 130+0,0457*(tjänstevikt-1372) Det innebär att bilar som är tyngre Får ett högre CO2 värde. I Sverige köper vi tyngre bilar och om medeltjänstevikten på nya bilar i Sverige är 1510 kg har Sverige som nation uppfyllt målen redan 2012. Är inte alls omöjligt att det är så.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.