På grund av ökade körsträckor ökar utsläppen från lastbilar för första gången sedan 2010.
Under 2017 ökade utsläppen med 10 000 ton koldioxid, på grund av att lastbilarna körde 8,5 miljoner fler mil än föregående år. Det skriver biodrivmedelsföretaget SEKAB om sin undersökning, som visar på ett trendbrott efter att ha sett minskningar varje år sedan 2010.
– Ökningen är framför allt en konjunktureffekt. Det är ingen hållbar ursäkt, transporternas klimatpåverkan måste minska även under högkonjunktur. Lösningen är att fler går över till förnybara drivmedel i stället för att köra på fossil diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.
Totalt handlar det om utsläpp på 3,2 miljoner ton koldioxid, beräknat med utsläppsstatistik från Trafikverket och körsträckor från Trafikanalys. Totalt stod vägtrafiken för 15,77 miljoner ton utsläpp koldioxidekvivalenter under 2016, enligt Naturvårdsverket.
Diskutera: Vad tror du trendbrottet beror på?
– Ökningen är framför allt en konjunktureffekt. Det är ingen hållbar ursäkt, transporternas klimatpåverkan måste minska även under högkonjunktur. Lösningen är att fler går över till förnybara drivmedel i stället för att köra på fossil diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.
Totalt handlar det om utsläpp på 3,2 miljoner ton koldioxid, beräknat med utsläppsstatistik från Trafikverket och körsträckor från Trafikanalys. Totalt stod vägtrafiken för 15,77 miljoner ton utsläpp koldioxidekvivalenter under 2016, enligt Naturvårdsverket.
Diskutera: Vad tror du trendbrottet beror på?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svenssons längtan efter nytt mobilskal och annat krimskrams från Wish, AliExpress m.fl är en bidragande orsak till förra årets ökade lastbilstransporter. Den kraftigt ökande näthandeln med över 150 000 paket per dag som kom till Arlanda sätter garanterat sina spår i statistiken. Paketen teleporteras knappats ut till kunderna utan körs med helt vanliga lastbilar till distributionscentraler och sedan vidare med ännu en lastbil till de lokala ombuden.
Lösning: Förbjud utländska lastbilschaufförer med sina skitiga skitlastbilar att ta svenska jobb.
Om det nu är så Mattse .. Hur mycket har inte flygtrafiken ökat på utsläppen? Och det är väl ännu sämre.
Det finns en övertro på att ekonomisk tillväxt och samhällets välfärd är starkt beroende av att mängder med materiella ting konsumeras i ett hela tiden ökande tempo, ofta på kredit. Men detta är knappast hållbart och sunt i längden.
Oftast kör tunga lastbilar med släp för fort och med plattan i mattan, och det kan alltså gå i upp till 90 km/ tim. Max. lagliga hastighet för dem är 80 km/ tim. och det skulle enkelt kunna lösa genom att fartspärren ställs om från 90 till 80 och det skulle spara 10-15 % bränsle och minska risken för olyckor. Många åkerier har konstigt nog fortfarande inte upptäckt denna enkla åtgärd.
Jaha, det kan du tro.. bio bränslen löser ej klimatförändringar utan du spottar fortfarande ut koldioxid. Ekvationen går inte ihop.
Förbjuder man utländska lastbilar i Sverige så kommer inte de svenska att få köra utomlands. Det kommer inte att bli populärt.
Sist jag kollade så var vi fortfarande med i EU. Vi kan inte förbjuda utländska lastbilar.
Stoor
En sanning med modifikation. "Biodrivmedelsmassan" ger inget tillskott av Co2 så länge du inte överskrider gränsen för vad kretsloppet orkar ta emot. Naturen ökar inte tempot även om vi gör det. Överskott av kretsloppkoldioxid är lika skadligt som fossil.
pinjong
Kanske inte. Men vi kan se till att dom följer gällande regler avseende hastighet, arbetstider och övriga cabotagetrafikregler. För övrigt ska så mycket långväga gods som möjligt över på järnväg, så prioritering ett för dom "miljötillvända" rödgröna borde vara att presentera avsevärda satsningar i kommande budgetar för att komma i kapp ett halvsekels underlåtenheter.
Stor, koldioxid som koldioxid..den hamnar i atmosfären och där gör den skada. Allt snack om biobränsle är bara ett sätt att snacka bort problemet. Läget är högst akut, och tyvärr kommer inte biobränsle att lösa problemet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.