Det behövs enorma mängder batterier om biltillverkarna ska klara omställningen till eldrift. Det är därför som det verkar poppa upp nya batteriföretag och batterifabriker med jämna mellanrum.
Vi Bilägare har förutom den svenska satsningen till exempel skrivit om Britishvolt och Italvolt, som båda har ambitiösa planer.
Men när det gäller Britishvolt går inte allt som planerat – åtminstone inte enligt en ny granskning gjord av Financial Times. Redan i augusti kom rapporter om akut pengabrist.
Företaget har lockat kapital på olika håll och dessutom fått statligt stöd, men ännu inte säkrat några stora beställningar från kunder. Andra batterifabriker som byggs nu har ofta åtminstone en stor och viktig kund ”säkrad” redan vid första spadtaget.
Personer som uttalat sig anonymt beskriver arbetssituationen som ”kaotisk” och företaget som en ”rökridå”
Personer som uttalat sig anonymt beskriver arbetssituationen som ”kaotisk” och företaget som en ”rökridå”, och tillverkningen har fått skjutas upp. Bara lönekostnaderna är uppe i 36,5 miljoner kronor i månaden. Två svenskar, Orral Nadjari och Lars Carlström, har båda avgått från ledande positioner på Britishvolt.
Britishvolt beskrivs som extremt viktig för att den inhemska bilindustrin ska överleva – annars kan många lämna England för andra länder. Företagets talesperson Ben Kilbey säger till tidningen att det ekonomiska läget påverkar både Britishvolt och många andra företag i branschen.
– De nuvarande förhållandena är galna med valutafall, ökande inflation och ökade räntor. Ingen är immun mot detta.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.