Nästa artikel
BMW är roligast – Volvo är tråkigast
Nyheter

BMW är roligast – Volvo är tråkigast

Publicerad 15 mars 2013 (uppdaterad 18 mars 2013)
Volvo är de minst körglada bilarna, visar en ny brittisk undersökning. Vill du vara lycklig bakom ratten bör du välja en BMW.

Det brittiska försäkringsbolaget Axa har tagit på sig att undersöka vilka förare som har roligast bakom ratten. Resultatet visar att den som äger en BMW är lyckligast när han eller hon rattar sin bil. 82 procent av BMW-ägarna svarade att de tycker om att köra.

Detsamma kan inte sägas om Volvo. Bara 46 procent av Volvoägarna svarade att de tycker om att köra sin bil. Det placerar Volvo på en allt annat än smickrande sistaplats långt under medel, då 69 procent av alla bilägare tyckte om att köra sin ägodel.

Förvånansvärt nog är inte alla bilentusiasters körglada dröm Ferrari alls särskilt körglad när det kommer till kritan. Endast 57 procent av Ferrariägarna tycker om att köra bilen. Det är sämre än vardagsbilar som Ford, som fick 68 procent, och Vauxhall (brittiska Opel), som fick 65 procent.

Det är dock inte bara bilen i sig som står för körglädjen. Axa frågade även vad som kan förstöra det roliga med att köra bil. 62 procent svarade att de ökande kostnaderna för bilägande har en dämpande effekt på glädjen. 47 procent ogillar trafikstockningar, medan 18 procent tycker att körupplevelsen förstörs av begränsande trafikregler.

De fem roligaste bilarna enligt ägarna:
1. BMW, 82 procent
2. Aston Martin, 78 procent
3. Lexus, 78 procent
4. Seat, 76 procent
5. Peugeot, 75 procent

Diskutera: Vilka bilar tycker du om att köra?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2013-03-19 08:38
KaptenOberkommando

Nej, Birger så enkelt är det inte, eftersom parametrar som "svarsfrekvens" etc. måste tas med i beräkningen. Det finns inget som säger att Lexus eller Toyota är "så bra" som siffrorna säger på det hållet - även de siffrorna måste tas med en nypa salt. Differenserna uppe i toppen är så små i praktiken att några enkla statistiska korrigeringar helt kan resultera i dött lopp. AL har under tidens gång tydligt förklarat den statistiska problematiken.

#11g • Uppdaterat: 2013-03-19 08:46
hultarn

Diskutera: Vilka bilar tycker du om att köra?

På något sätt så slirade debatten iväg. Igen....

Jag skulle självklart mycket väl kunna trivas med en Aston Martin, men.. förmodligen lär det aldrig bli av.
Men, snygga och läckra är dom! :-)

#11h • Uppdaterat: 2013-03-19 09:20
KaptenOberkommando

En information som vi saknar här är hur många män respektive kvinnor det är som har svarat. Antagligen är det en övervägande del män, men det är ju bara en gissning. Vidare vet vi ingenting om ägarnas ålder. Vi vet heller inget om hur många ägare av respektive märke som har svarat - att Aston Martin hamnar så högt kan ju bero på att typ bara en eller två ägare ingår i resultatet och att dessa två (av en slump) har varit väldigt positiva. Sedan kan man också fråga sig om det bara är bilen som "körmaskin" som värderas - risken finns ju att helt andra parametrar (omedvetet) spelar in.

#11i • Uppdaterat: 2013-03-19 09:23
Birger Karlsson

Då kan kapten heller inte säga att franska bilar är sämre än andra om inte japanska klarar sig bra de är ofta betydligt över medelbetyg. Du är inte konsekvent! Du använder dig av sådana här undersökningar så länge det visar sig att tyska bilar är bra och det är de gentemot franska, eller? För att visa på att franska bilar är sämre än tyska och andra. Men så fort man jämför med japanska mot tyska så går det inte.........på tal om att vara konsekvent. Nog med undanflykter nu.

#11j • Uppdaterat: 2013-03-19 09:37
KaptenOberkommando

Nej, det är inga undanflykter. Alla vet att ägarna till främst Lexus (men även Toyota) tas om hand på ett alldeles unikt sätt. Det här sättet att ta hand om kunderna återspeglar sig givetvis i statistiken på många olika sätt. Även om du har haft fel på bilen är sannolikheten stor att du inte svarar "Ja" på den frågan när totalupplevelsen från märkets/återförsäljarens sida var så överväldigande - det goda omhändertagandet slätar över det faktum att det faktiskt var fel på bilen. I praktiken återspeglar inte siffrorna för Lexus (och Toyota) verkligheten. På andra hållet däremot är det betydligt mer troligt att siffrorna säger det de faktiskt säger. Och när man sedan tar den stora poängskillnaden mellan den nedre halvan på skalan under medel och jämför den med det övre skiktet på halvan över medel blir poängskillnaden så stor att den inte kan bortförklaras på något annat sätt än att ägarna är tämligen missnöjda.

För övrigt har jag inte med ett enda ord nämnt tyska bilar. Jag har inte framhävt ett enda tyskt märke. Så varför tuggar du om detta?

#11k • Uppdaterat: 2013-03-19 09:50
Birger Karlsson

Sedan vill jag återigen säga till kapten att jag är ingen shogun. Men jag tycker att han har rätt i mycket.

Sedan så var det det här att vara konsekvent. Det är inte du. Och det är jag som sagt detta och jämför med tyska bilar. Det är att vara konsekvent. Att jämföra tyskt med franskt, franskt med japanskt, japanskt med tyskt, tyskt med franskt och japanskt, det är ingen skillnad. Det är att vara konsekvent.

Att säga att franskt är sämre och hänvisa till Autoindex, och sedan i nästa andetag hävda att man inte kan jämföra Toyota med tyska eller franska i Autoindex och andra undersökningar runt om från världens olika hörn, då är man inte konsekvent utan har en dold agenda.

Sedan så tycker jag om att köra min Volvo.

#11l • Uppdaterat: 2013-03-19 10:03
KaptenOberkommando

Läs halva mitt förra inlägg igen.

#11m • Uppdaterat: 2013-03-19 11:18
Birger Karlsson

Kapten läs nu hela mitt inlägg. Jag undrar om du menar att de som köper bilar är idioter? De kan väl jämföra bilarna med de de haft innan oavsett hur de blir smörjda av Toyota eller annan som du menar. De vet väl vilka fel de drabbats av eller inte! Och kan jämföra med andra märken de haft tidigare, det du ägnar dig åt är bara undanflykter för att tyska bilar inte når upp till japanska i undersökningar likt Autoindex och andra. Jag tror inte att de är så lättlurade. Jag tror det ligger en heldel i att japanska bilar är extremt driftsäkra med god kvalitet därför kommer de också bra till i undersökningar likt Autoindex och andra så enkelt är det. Så det är inte oförtjänt. Jag tycker du målar in dig i hörn när du säger att du kan jämföra Autoindex resultat och att det stämmer för franska bilar men inte för japanska när de ligger till bland de bättre. Och du har här upptäckt ditt misstag och försöker nu med alla medel försöka "rätta till " detta misstag genom att säga att Toyota har en speciell behandling av kunder. Och om det skulle vara så så är de andra märkena osedvanligt tröga om de inte inför det samma om det skulle vara så enkelt. Men det är inte så enkelt, då måste först kvaliten upp på Toyota nivå och sedan kan man ägna tiden åt att vara osedvanligt trevlig. Och det kan man ju vara när man inte behöver ägna tiden till att försöka bortförklara fel som sedan kunden själv ska stå för och betala. Då är det inte konstigt om man får missnöjda kunder och sämre betyg i bla Autoindex.

#11n • Uppdaterat: 2013-03-19 14:00
Raphael

Om vi tittar på Autoindex undersökning så ser vi att Citroën ligger som medelbilen medan Peugeot och Renault ligger sämre till. Innebär detta att bilarna är dåliga? Autoindex är en stor undersökning som tar upp väldigt många parametrar, och i parametern kundnöjd-index ingår också hur man är nöjd med sitt totala bilägande. Dvs Autoindex handlar inte enbart om bilen utan om betydligt mer än så. Och det som Peugeot och Renault har varit dåliga på är service. Det har tagit tid att få en tid hos verkstan och personalen har inte hunnit med.

I Peugeots fall beror det på att Peugeot plötsligt började sälja massa bilar i Sverige, Peugeot hade en enorm och kraftig ökning av försäljningen under flera år - och utbildningen av personal och etableringen av nya verkstäder låg efter. Peugeot hamnade i situationen med fler bilar att serva och ta hand om än servicenätet hade kapacitet för, och som en naturlig följd av detta blev många ägare missnöjda. Inte missnöjda med bilen som sådan, men missnöjda med servicen - vilket då ingår i kundnöjdhets-index. Peugeot har satsat på en utbyggnad av servicenätet och ökad utbildning för personalen, så det har blivit allt bättre.

Gällande Renault så har Renault haft en stadig och hög försäljning i Sverige så de har ett annat problem men även här heter det service och kundvård. Renault bytte ju för några år sedan generalagent i Sverige vilket innebar stor omställning för återförsäljare, verkstäder och kunder. Renault släpptes från Volvo och Renault blev helt fristående med en helt ny organisation. Renault tog inte över en existerande organisation utan skapade en ny. Och det har tagit några år att komma in i rutinerna och hantera allt på ett bra sätt. Renault Nordics första chef i Sverige satt bara på sin post ett år innan han omplacerades. Det fanns vissa inkörningsproblem i början i den nya organisationen och det drabbade tyvärr kunder, återförsäljare och verkstäder där rutinerna inte var helt optimala. Och detta har avspeglat sig i nöjdkund-index - återigen en faktor som inte har med bilen i sig att göra utan med kringliggande faktorer.

Citroën och Peugeot har samma kvalitet på bilarna för de delar mycket teknik och tillverkas i samma fabriker, att Citroën lyckas bättre i Autoindex beror på att organisationen har varit rätt jämn utan stora förändringar och Citroën har en kostym på sina återförsäljare och verkstäder som är trimmad efter försäljningen. Citroën har legat på en stabil nivå försäljningsmässigt under flera år utan stora svängningar. De hade ett litet tapp i kundvården när de flyttade agenturen till Danmark, detta gjorde verkstäder och återförsäljare irriterade då det tog tid för dem att få kontakt och svar men lyckligtvis drabbade det inte kunderna så mycket utan det var mer arbetarna inom organisationen som var missnöjda. Nu har agenturen flyttats tillbaks till Sverige så återförsäljarna och verkstäderna har mer direktkontakt med Citroën vilket innebär att de fungerar bättre och kan ge ännu bättre service till kunden.

#11o • Uppdaterat: 2013-03-19 14:04
Raphael

Kan tillägga att den Citroën verkstad som servar min bil är fantastisk, och jag får lånebil och de är snabba och ärliga och gör jobbet bra och är inte dyrare än en vanlig Mekonomen eller Autoverkstaden. Jag har en väldigt bra relation med dem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.