Opel Mokka och Insignia utrustas med nya, tystgående dieselmotorer.
Opel Mokka, som tidigare haft Opels 1,7 liters CDTI kommer att få den nya 1,6 liters CDTI-motorn i stället. Den nya motorn har sex hästkrafter mer än den gamla, nu 136, och ska, enligt tillverkaren, bara dra 4,1 liter per 100 kilometer. Motorn har fått smeknamnet ”whisper diesel”, den viskande dieseln, och ska enligt Opel vara väldigt tystgående.
Samtidigt får Opel Insignia en helt ny 2,0 liters CDTI-motor på 170 hästkrafter. Även den ska vara tystare än sin föregångare, fem decibel lägre vid tomgång uppger Opel.
Diskutera: Är motorljudet eller vägbullret mer störande?
Samtidigt får Opel Insignia en helt ny 2,0 liters CDTI-motor på 170 hästkrafter. Även den ska vara tystare än sin föregångare, fem decibel lägre vid tomgång uppger Opel.
Diskutera: Är motorljudet eller vägbullret mer störande?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Idag är ju sällan motor(o)ljudet det som stör mest utan vägbullret är ju oftast det mest störande.
Jag märker inte att min motor stannar vid start/stop inträde, endast när jag trycker ner kopplingen hör jag att motorn startar. Så motorljudet är nog det minst störande i dagens bilar. Vägbuller kan man ju själv göra något åt genom att inte ha extrema lågprofilsdäck och att köpa "tysta" däck.
Ser trevligt ut med en genomskinlig kåpa över kamaxeldrivningen på 2 liters motorn.
Kanske N-iklas kan utveckla detta lite om Opels tysta dieselmotorer?
Hej Pi! jag håller med dig. Men hur var det nu med Continentals ContiSilent däck. Blev det en flopp med skumgummi inuti däcken, och höll inte Pirelli på med något liknande? någon som vet?!
Insignian av senare årgångar är väl så tystad från vägljud som Volvo och BMW av senare årgångar. Dessutom är även Astran tystad från vägljud. Det finns dock en del undantag och i samtliga fall handlar det om större fälgar med lågprofildäck
När det sedan gäller de nya dieslarna blir man lite nyfiken. Den råa gången på tomgång har jag upplevt störande och hård. Därför är nykomlingarna välkomna om de lovar lika gott som de omdömen motorerna fått från pressen. De verkar ju dessutom inte påverkas av motorernas verkningsgrad när det gäller uppvärmning vintertid
Äger bl.a en Opel Mokka med 1.7 dieseln, kört ca 3000 mil. Den är lite högljud av sig vid gaspådrag men går mycket snålt. Snittar 0.5 per mil. Motorn har dragvillig. Den nya motorn verkar mycket intressant om den går tystare och är något starkare. Opel behöver jobba med vägljudet i Mokkan också, räcker inte med bara tystare motor. Vägljudet är milt sagt högt i dagsläget(18 tums hjul).
Visst kan jag få fram lite mer fakta om man så vill.
Gamla 1.7 gav 130 hk vid 4000 varv, 300 Nm vid 2000.
Nya 1.6 136 hk 3500 Varv, 320 Nm vid 2000 Varv.
Tillgänglig i Astra och Mokka.
Kort kamaxel kedja med dubbla Scissor växel kopplingar vars effekt är att de reducerar glapp och minimerar risken för slackande dålig spänning i kedjan.
Och ljud.
Avstängbar vattenpump, variabel oljepump, oljekylda kolvar.
Alla yttre komponenter i insug, insprutning, högtryck osv. som kan förorsaka ljud är inklätt med en tjock ljudisolerande formgjuten kåpa, dubbla ljudisoleringskåpor täcker även andra delar av motorn.
Den har en ny typ av avgasfälla som tar bort kväveoxid utan hjälp av tillsatser i avgaserna.
2.0 levererar 400 Nm mellan 1750 och 2500 varv.
Denna har som enda nya Opelmotor kamaxel rem - med förstärkta tänder,
för att gå ett steg längre för att minska allt ljud.
Aluminiumtopp och gjutjärnsblock.
Vattenkyld EGR, elektrisk Wastegate, vattenkyld variabel turbo med separat oljefilter, under motorn sitter två balansaxlar drivna via spiralskuren kuggväxel från vevaxeln, försedda med Scissor växelstyrning, kedja ersatt med kuggväxel sänker ljudnivån och ökar kvalitet och driftsäkerhet.
Balansaxlarna är tillverkade i högtrycks-pressgjuten aluminium och reducerar vibrationer med 83 % och använder kullager istället för rullager för lägre vikt och minskat ljud.
Tvådelat oljetråg med botten i stålplåt och sidor i högtrycks-pressgjuten aluminium.
Tidpunkterna för bränsleinsprutningen anpassade till att påverka förbränningen till att ge lägre ljudnivå.
Alla förstärkningsribbor och kanaler i motorblocket utformade för att reducera spridning och förstärkning av ljud.
Individuell balansering av turbin och kompressor.
Som 1.6 alla yttre komponenter i insug, insprutning, högtryck osv. som kan förorsaka ljud är inklätt med en tjock ljudisolerande formgjuten kåpa, dubbla ljudisoleringskåpor täcker även andra delar av motorn.
Kamaxelkåpa i plast med vibrationsisolerad infästning.
Även skyddspanelen som täcker kamaxel remmen är ljudisolerad och frikopplad från motorblocket.
Vägljud berodde förr på att de däck som Opel använder i Europa inte passar svensk asfalt, tidigare tog man fram nya däck för Sverige men när marknaden minskade till låga volymer upphörde detta och numera levereras bilarna med samma däck som för övriga Europa.
Däcksfabrikat och mönster hade tidigare stor betydelse.
Man har tagit ett steg närmare konkurrenterna med andra ord!
Onödigt att försöka vara rolig Trasten, den här dieseln är nog både ikapp och förbi konkurenterna.
Bra faktaredovisning Niklas.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.