Nästa artikel
Tyskland döms i EU-domstol – har haft för slappa utsläppsregler
Nyheter

Tyskland döms i EU-domstol – har haft för slappa utsläppsregler

Publicerad 4 juni 2021 (uppdaterad 4 juni 2021)
Luftföroreningarna i tyska städer har konsekvent varit högre än EU:s gränsvärden mellan 2010 och 2016, slår Europadomstolen fast. Utsläppen är i första hand orsakade av bilar, men bilindustrin slår ifrån sig kritiken.

Tyskland har ”systematiskt och konsekvent” överträtt EU:s gränsvärden för halter av kväveoxider i luften i Berlin, Dortmund, Hamburg och många andra städer mellan 2010 och 2016. Det slår EU-domstolen fast i en dom den 3 juni. Enligt domstolen har myndigheterna i landet inte gjort tillräckligt för att få ned utsläppen.

Domen kommer efter en stämningsansökan från EU-kommissionen år 2018 som anklagade flera länder, även Storbritannien och Frankrike, för att inte följa EU:s regler för luftkvalitet. Enligt dem måste halterna av kväveoxider ligga under ett årligt genomsnitt på 40 mikrogram per kubikmeter luft, men det överträds ofta i städer med mycket trafik. 

Utsläpp av kväveoxider i städer orsakas i första hand av avgaser från dieseldrivna fordon. Men talespersoner från både den tyska regeringen och från bilindustrins lobbygrupp VDA menar att domen inte längre är relevant. 

Den konservativa politikern och förbundsdagsmedlemmen Stephan Stracke menar enligt Automotive News att domen har blivit ”omkörd av verkligheten” och att luftkvaliteten i Tyskland har sett en massiv förbättring de senaste åren. 
– Det är en stor framgång för vår politik att vi i stället för att införa förbud har uppnått detta med incitament för lågutsläppsbilar, teknisk innovation och uppgradering av kollektivtrafiken, skriver han i ett mail till tidningen.

Även enligt Hildegard Mueller, chef för lobbygruppen VDA, är domen är förlegad.

– Det är en dom som hänvisar till det förflutna. Utvecklingen de senaste åren har gett en massiv förbättring av luften i våra städer och utsläppen från bilar har reducerats kraftigt efter stora ansträngningar från bilindustrin, säger han till Automotive News.

Miljöorganisationen DUH menar däremot att det fortfarande finns 10 miljoner ”olagliga dieselbilar” på vägarna i Tyskland, och att det är upp till myndigheterna att se till att de antingen tas ur trafik eller åtgärdas på biltillverkarnas bekostnad.

Enligt den europeiska miljöbyrån EEA orsakar luftföroreningar 400.000 förtida dödsfall i Europa varje år. 60.000 av dem sker i Tyskland.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.