För några dagar sedan kom uppgifter om att Tyskland planerade enorma rabatter för alla som köper en ny bil – även en vanlig bensin- eller dieselbil utan laddkontakt.
Det mötte hård kritik från miljöhåll och kritiserades också av organisationen Transport & Environment som släppte en rapport som visade att rabatter på vanliga bensin- och dieselbilar är ett ineffektivt sätt att få igång ekonomin på.
Nu står det klart att vanliga bensin- och dieselbilar utan någon hybridteknik lämnas utanför de tyska bilrabatterna.
Elbilar som kostar under 40 000 euro får en ny typ av "innovationsbonus". Där dubblas den tyska elbilspremien från 3 000 till 6 000 euro samtidigt som tillverkarna bidrar med 3 000 euro. Den totala rabatten blir därmed drygt 90 000 kronor och ska gälla ända fram till sista december 2021.
En rabatt på 90 000 kronor sänker priset på exempelvis Volkswagen e-Up till bara 130 000 kronor på den tyska marknaden vilket är lika mycket som för bensindrivna Up. En Nissan Leaf kostar strax över 200 000 kronor med rabatten.
Elbilarna slipper också skatt i tio år fram till sista december 2030. Men eftersom elbilspremien bara gäller bilar som kostar under 40 000 euro lämnas bland andra Audi, Mercedes, Tesla och BMW utanför.
Det finns dock en nackdel. Den här typen av rabatter kan ge en rusning till bilhallarna och mycket hög efterfrågan på elbilar. Men biltillverkarna vill sprida ut försäljningen av elbilar till en så lång period som möjligt för att klara EU:s utsläppskrav.
I praktiken skulle det kunna innebära att tillverkarna börjar minska tillverkningsvolymerna på elbilar och att väntetiden blir längre.
Tyskland ska också höja skatten på törstiga bilar och stora suvar, på ungefär samma sätt som det svenska bonus/malus-systemet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jättebra
Jag tror att det redan idag är på tillverkningssidan som begränsningen finns för elbilar. Det är väl i princip legio med långa väntetider för de som beställer både laddhybrid och elbil. Sakta men säkert ökar nog produktionskapaciteten och det är klart att det är lättare att motivera investeringar om man redan har åraproduktioner i order.
Det här med bidrag är svårt. Inte sällan passar diverse löst folk, som t ex biltillverkare, på att sko sig och bidraget får inte riktigt den effekt det är tänkt.
För elbilar borde bidrag utgå från ett slags genomsnittligt EU-pris på bilen. Gör man som t ex för Seat Mii Electric (ca 200 tkr i EU) som prissatts ungefär bidraget mer i Sverige (ca 260 tkr) så skall inget bidrag utgå...
Tja, det finns väl bara en som inte lär behöva oroa sig för rusning och väntetider och det är Opel, där kommer man nog att kunna få en elbil "över dagen", som det ser ut.
Försäljningen i Tyskland sjönk visst med 90 % senaste månaderna.
I Norge elbilslandet nummer ett har elbilsförsäljningen minskat med 43 procent i Maj jämfört med samma månad föregående år så någon stor rusning efter elbilar verkar inte Norrmännen ha och det trotts rejäla sänkningar av priset för vissa bilmärken.
Elbilar verkar även ha svårt att lämna bilhallarna trotts rejäla sänkningar av priserna för vissa bilmärken i vårt land.
När ni tittar på försäljning nu i vår, jämför ni då med den totala försäljningen av bilar? Det är ganska många som inte har haft möjlighet att gå ut och handla bil senaste tiden.
En bekant avbokade sin VW ID3 nyligen. Det tog 2 dagar att få tillbaka bokningsavgiften så den rutinen verkade vältrimmad. Han slog till på en e-niro istället. Där kunde han få ett leveransdatum angivet.
Jag tycker för övrigt att det är missvisande att säga att alla inte får vara med. De har själva valt att bara göra bilar med högt pris.
Bra! Elbilsförsäljningen ökar för varje månad, detta kommer ge ytterligare skjuts i försäljningen.
Nederländerna:
"Netherlands just created new EV incentives effectice 1 July 2020, for new and used EV buyers. €4000 off for new and €2000 off for used and the provision lasts until 2025".
Så även länder som inte haft eller knappt haft rabatter tar nu fram sådana lösningar.
Tur man har aktier i några elbilstillverkare :)
Volvos elbilar får inga rabatter, men det blir sänkt hastighet från 2021.
#9 Volvo levererar inte elbilar, bara avgashybrider.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.