Tyskland har beslutat om kraftiga subventioner för att få igång ekonomin – det största krispaketet i modern tid. En av de viktigaste punkterna är stora rabatter på elbilar.
Dagens subvention på 3 000 euro fördubblas av staten till 6 000 euro. Dessutom måste biltillverkarna bidra med 3 000 euro och momsen sänks från 19 till 16 procent.
Uträkningen för att ta reda på hur stor rabatten blir i verkligheten är komplicerad eftersom den nya och lägre momssatsen läggs på bilens nettopris.
Klart är dock att reglerna enbart gäller elbilar som kostar mindre än 40 000 euro exklusive moms. Det stänger ute exempelvis Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC och Audi e-tron.
Tesla för 350 000
Den dyraste modellen som får ta del av elbilsrabatterna är enligt uträkningar som tyska Auto Motor und Sport gjort Tesla Model 3 Standard Range Plus med ett listpris på 43 990 euro (med den högre momssatsen). Med subventionerna blir priset istället 33 401 euro.
Det motsvarar knappt 350 000 kronor, men tänk på att subventionerna alltså ser helt annorlunda ut i Tyskland jämfört med i Sverige så det är svårt att direktöversätta priset på det sättet.
Momssänkningen gäller till sista december 2020 och det innebär att bilen måste levereras innan dess för att få ta del av momssänkningen. Om efterfrågan på elbilar ökar kan tillverkarna få svårt att hinna med och då finns risk för längre leveranstider.
Seat är billigast
BMW i3 får ett nytt pris på 28 537 euro efter subventioner från staten och tillverkaren samt efter momssänkningen. Kia e-Niro är något billigare, 24 491 euro, medan instegsversionen av Nissan Leaf kostar 19 754 euro – lika mycket som Renault Zoe.
Allra billigast blir Seat Mii Electric för 10 649 euro, men den går i nuläget inte att beställa som ny i Tyskland.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De flesta länder använder piskor och morötter för att styra bort från avgasbilarnas bidrag till klimatrubbningar, oljeberoende, luftvägssjukdomar, buller och miljöförstöring. Just nu verkar det bara finnas ett land där den högst uppsatta jobbar för slappare avgasregler och högre bränsleförbrukning. När Volvo börjar leverera elbilar kan svenska folkvalda få mod att mer beslutsamt styra konsumenterna bort från avgasbilarna.
Varför kommer inte kommentaren upp första gången man skickar? En bugg?
Varför funkar subventionerna i Tyskland? I Sverige stoppar företagen våra surt förvärvade skattepengar som betalas som "subventioner" direkt ner i plånboken som ren vinst.
Fungerar det att exportera bilarna till Sverige och ändå få ut elbilsrabatten?
Christoffer:
Vi är ju med i EU................?
Tyskland bestämmer sig för att köra, verkligen.
Jag skulle tro att det går. Lär bli svensk moms på 25 procent istället för 16 procent men blir ändå mycket billigare än i Sverige.
Import nästa!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.