Skyhög inflation, flaskhalsar i leverantörsleden, coronanedstängningar i Kina och fortsatt komponentbrist har inneburit en kraftig inbromsning för nybilsförsäljningen i Europa under året.
Under juni månad registrerades 1,06 miljoner nya personbilar i Europa, enligt statistik från branschorganisationen ACEA. Det är en minskning med 17 procent sedan 2021, och den lägsta siffran sedan 1996. Även räknat halvårsvis har nybilsregistreringarna sjunkit kraftigt. Mellan januari och juni registrerades 4,6 miljoner bilar – en minskning med 14 procent jämfört med 2021.
Bland de stora biltillverkarna är det Volkswagen som har drabbats hårdast, med en 24-procentig minskning i juni jämfört med 2021. För Volvo Cars är siffrorna ännu mörkare – deras leveranser minskade med 47,9 procent i juni och med 28,5 procent under första halvåret.
Nybilsregistreringarna i Europa har nu minskat 12 månader i rad. Efterfrågan är däremot fortsatt hög, men störningar i produktionsleden gör att bilarna inte kan byggas fort nog.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 19 juli 2022 SnookerPro skrev: Mr Snoid…
- 19 juli 2022 Mr Snoid skrev: Än en gång,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.