Nästa artikel
Biltillverkarnas knep – för att garantera snabb leveranstid
Nyheter

Biltillverkarnas knep – för att garantera snabb leveranstid

Publicerad 12 juli 2022 (uppdaterad 12 juli 2022)
En nybyggd, svart Model Y inspekteras i Teslas fabrik i Tyskland. Foto: Tesla

Den globala bristen på halvledare och andra komponenter är fortfarande inte över. Samtidigt har kriget i Ukraina och nya Covid-utbrott i Kina orsakat ytterligare störningar i biltillverkarnas leveranskedjor.

Resultatet är långa väntetider för den som beställer en ny bil. Ett halvårs leveranstid är ingen ovanlighet, och många tvingas vänta betydligt längre än så.

För att snabba på processen har flera biltillverkare börjat begränsa vilka valmöjligheter kunderna har när det gäller färgval och utrustning. Henry Ford, som sägs ha uppfunnit produktionsbandet, lär ha sagt att man kan få sin Ford Model T i vilken färg man vill – så länge den är svart. Samma principer gäller nu också.

Svart eller vitt

Tesla har ända sedan starten haft ett smalt utbud av utrustningsalternativ och erbjuder bara sina bilar i fem olika kulörer. Men för Europeiska kunder som vill ha sin Model Y snabbt är alternativen ännu mer begränsade – den nya fabriken i Tyskland producerar just nu enbart suvmodellen i svart svart eller vitt, skriver tidningen Automobilvoche. 

Den som beställer sin Model Y i någon av de andra tre färgerna kommer att få en bil byggd i Shanghai, och får därför vara beredda på att leveransen dröjer till mars 2023. De svarta och vita bilarna kan däremot levereras redan i oktober.

"Fast track" i Frankrike

Renault har en liknande lösning för sin inhemska, franska marknad. Där erbjuder de vad de kallar ett ”Fast track”-alternativ till den som beställer suvmodellen Arkana. ”Fast track”-bilarna finns endast med hybrid-drivlina och RS Line-utrustning, och kan bara beställas i tre av de sex vanligtvis tillgängliga färgerna.

Den som går med på detta garanteras leverans inom 30 dagar, jämfört med en genomsnittlig väntetid på fem månader. Enligt källor till Reuters räknar Renault med att den här typen av lösningar kommer att erbjudas av fler biltillverkare framöver, eftersom problemen i leverantörskedjorna är här för att stanna. 

Med start den här veckan kommer Tesla att pausa produktionen vid sin tyska fabrik, för att optimera produktionsprocessen under semesterperioden. Ett mål med detta är att se till att karosserna bara tillbringar 45 sekunder vid varje station på produktionsbandet – en halvering jämfört med dagens 90 sekunder. På sikt vill bilmärket producera en halv miljon bilar per år i Tyskland.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (12)

  • 13 juli 2022 Elbil Att eftersträva…
  • 13 juli 2022 Visst kan det vara så …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.