Honda säger att två olyckor med dödlig utgång i Malaysia berodde på Takatas splitterspridande krockkuddar.
I och med de senaste två bekräftade dödsfallen är det totala antalet uppe i 13 stycken världen över. Företagets krockkuddar utlöses för kraftigt vid kollision och sprider splitter i kupén. Takata är just nu inne i en djup kris, som lär förvärras, enligt en branschexpert som pratat med nyhetsbyrån Bloomberg.
– Takatas återkallningskris är som när Titanic krockade med isberget. Man inser inte omfattningen förrän effekterna blir synliga, säger marknadsanalytikern Takeshi Miyao, på Tokyobaserade företaget Carnorama.
Takata rapporterar en förlust med 120 miljoner dollar för 2015. Nyligen beordrade amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA airbagtillverkaren att återkalla ytterligare 35-40 miljoner fordon i USA, utöver de runt 30 miljoner som redan återkallats. Enligt Bloomberg kan den globala siffran bli så hög som 118,5 miljoner bilar som måste åtgärdas då andra länder följer NHTSA:s krav. Än så länge är det biltillverkarna som fått stå för den största finansiella bördan, men om Takata bedöms vara ensamt ansvarig för problemet väntar en räkning på över 9 miljarder dollar, enligt nyhetsbyrån Reuters uträkningar.
– Först när vi fastställt orsaken till airbag-defekten kan vi diskutera kostnader med biltillverkare, säger Takatas ekonomichef Yoichiro Nomura till Reuters.
Trots allt räknar Takata med att kunna göra en vinst på 120 miljoner dollar 2016. I ett uttalande till aktieägarna säger företaget att det inte finns någon allvarlig finansieringsoro eller osäkerhet inför en fungerande koncern eftersom företaget kommer att vidta åtgärder som inkluderar kostnadsbesparingar, försäljningar av icke-kärnverksamheter och en översyn av gasgeneratorerna som är orsaken till de felfungerande krockkuddarna.
Diskutera: Hur tror du att det kommer gå med Takatas återkallanden?
– Takatas återkallningskris är som när Titanic krockade med isberget. Man inser inte omfattningen förrän effekterna blir synliga, säger marknadsanalytikern Takeshi Miyao, på Tokyobaserade företaget Carnorama.
Takata rapporterar en förlust med 120 miljoner dollar för 2015. Nyligen beordrade amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA airbagtillverkaren att återkalla ytterligare 35-40 miljoner fordon i USA, utöver de runt 30 miljoner som redan återkallats. Enligt Bloomberg kan den globala siffran bli så hög som 118,5 miljoner bilar som måste åtgärdas då andra länder följer NHTSA:s krav. Än så länge är det biltillverkarna som fått stå för den största finansiella bördan, men om Takata bedöms vara ensamt ansvarig för problemet väntar en räkning på över 9 miljarder dollar, enligt nyhetsbyrån Reuters uträkningar.
– Först när vi fastställt orsaken till airbag-defekten kan vi diskutera kostnader med biltillverkare, säger Takatas ekonomichef Yoichiro Nomura till Reuters.
Trots allt räknar Takata med att kunna göra en vinst på 120 miljoner dollar 2016. I ett uttalande till aktieägarna säger företaget att det inte finns någon allvarlig finansieringsoro eller osäkerhet inför en fungerande koncern eftersom företaget kommer att vidta åtgärder som inkluderar kostnadsbesparingar, försäljningar av icke-kärnverksamheter och en översyn av gasgeneratorerna som är orsaken till de felfungerande krockkuddarna.
Diskutera: Hur tror du att det kommer gå med Takatas återkallanden?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vet någon vilka bilar, som säljs och har sålts i Sverige, som har Takatas problemkuddar. Skulle gärna vilja veta om jag kör omkring i en sådan bil.
Att Takata mörkat att man kände till riskerna med amuniumnitrat i krockkuddarna finns inget försvar för samtidigt som Takata var före alla andra tillverkare med krockkuddar som fungerade vilket räddat livet på massor av människor. Så går det när girighet går före förnuft.
Här kan man läsa om Takatas krockkuddar.
http://www.nyteknik.se/fordon/darfor-ar-takatas-krockkuddar-farliga-6335802
Och här står det om Takatas dotterföretag i Mexico som förvarat kemikalierna för krockkuddarna på ett felaktigt sätt, och att BMW valde att köpa krockkuddar som Takata tillverkade i Tyskland.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Takata_Corporation
287 miljoner bilar kan vara berörda av felaktiga krockkuddar. Vill man veta om en egen bil är berörd så är nog det bäst att vända sig till generalagenten för det bilmärket för att få reda på om ens egen bil har den felaktiga krockkudden som bör bytas ut.
Har något bolag nånsin sagt till sina aktieägare att det ser mörkt ut framöver..?
Det gäller ju att hålla svansen högt så marknaden är intresserad av att betala.
Takata har säkert en tuff tid framför sig.
Här kan man läsa om Takatas historik genom att klicka på olika årtal på sidan.
http://www.takata.com/en/about/history.html
"Participates voluntarily in U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) crash tests. Takata is the only company out of six to clear the 32.3 mph standard.
Crash test video of NHTSA
1976"
Man ser att Takata verkar klara sig medan Mitsubishi som nästan fått en halvering av sitt börsvärde på grund av fusket med uppgivna bränsleförbrukningen för inhemska småbilar håller kanske på att bli uppköpta av Nissan .
Och här i Sverige rullar det massor med Saab-bilar, med Takata-kuddar som ingen verkar vilja ta ansvar för.
så blir det när girigheten går före förnuftet, tyvärr blir det som alltid 3e person som blir lidande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.