Svenska Autoliv är beredda att öka produktionen av krockkuddar efter japanska konkurrenten Takatas massåterkallande.
Enligt Autolivs kommunikationsdirektör Thomas Jönsson är det för tidigt att säga hur mycket den svenska tillverkaren kan öka sin produktionskapacitet, men företaget gör sig redo för att möta eventuell ökad efterfrågan.
Vid återkallandet som utlysts av Takata byts gasgeneratorn i airbagen ut, men Autoliv kommer inte att vara den enda leverantören av delen. Det kommer alltså inte att bli Autolivdelar i samtliga återkallade bilmodeller, enligt Thomas Jönsson. Redan i januari i år meddelade Autoliv att man planerar att tillverka 25 miljoner extra gasgeneratorer, och nu kan det alltså bli tal om ännu fler.
Autoliv är världens största tillverkare av krockkuddar och säkerhetsbälten. De senaste dagarna har aktien har stigit med flera procent på börsen. Företaget har fabriker över hela världen, bland annat i Vårgårda där det tillverkas krockkuddar av frontaltyp av drygt 700 anställda.
Tidigare i veckan gick Takata ut med att man återkallar nära 34 miljoner bilar till följd av defekta krockkuddar som orsakat flera dödsfall.
Vid återkallandet som utlysts av Takata byts gasgeneratorn i airbagen ut, men Autoliv kommer inte att vara den enda leverantören av delen. Det kommer alltså inte att bli Autolivdelar i samtliga återkallade bilmodeller, enligt Thomas Jönsson. Redan i januari i år meddelade Autoliv att man planerar att tillverka 25 miljoner extra gasgeneratorer, och nu kan det alltså bli tal om ännu fler.
Autoliv är världens största tillverkare av krockkuddar och säkerhetsbälten. De senaste dagarna har aktien har stigit med flera procent på börsen. Företaget har fabriker över hela världen, bland annat i Vårgårda där det tillverkas krockkuddar av frontaltyp av drygt 700 anställda.
Tidigare i veckan gick Takata ut med att man återkallar nära 34 miljoner bilar till följd av defekta krockkuddar som orsakat flera dödsfall.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gör om och gör rätt, och tänk inte i kronor o ören, det handlar om människoliv.
Kul för autoliv men jag tvivlar faktiskt på att felprocenten skulle vara speciellt mycket lägre hos dom i verkligheten.
Har åtminstone personligen bytt betydligt fler autoliv krockkuddar än nu uthängda takata.
Senast idag bytte vi en defekt sidoairbag på en V70 där det oskyddade kablaget skavts av i stolsryggen och till råga på allt dessutom kortslutit airbag styrboxen som måste bytas.
Men den nya sidoairbagen hade autoliv/Volvo förbättrat där ett skyddshölje nu låg runt kablaget vilket ju var bra, men det var en klen tröst för kunden som får betala 6-7000kr ur egen ficka (trots begagnad styrbox) när tillverkaren inte återkallat och förbättrat det i detta fall kända felet.
Kan man verkligen skylla på Autoliv om en kabel är skavd. Det är väl biltillverkaren som bestämmer dragningen? Eller i detta fall de som monterar ihop stolarna!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.