Först ut är sajten Bildelaronline24 som ägs av tyska Autodoc. Företaget har annonserat på olika sajter med lockpriser på flera olika biltillbehör och reservdelar. Men enligt en person som klickat på annonsen och anmält den till RO stämmer inte priserna med verkligheten.
Autodoc skriver i sitt svar att företaget har fyra miljoner produkter i sortimentet varav över en miljon varje dag placeras ut i annonser. Därför påstår sig Autodoc inte ha kunnat matcha eller identifiera produkterna i annonsen, eller verifiera priset på dem.
Men det svaret imponerar inte på RO som fäller reklamen. En vanlig konsument ska kunna förvänta sig att priset i en annons stämmer och annonsen klassas därför som vilseledande.
”En vanlig konsument ska kunna förvänta sig att priset i en annons stämmer”
I ett annat fall är det företaget Safedriving 24 AB som marknadsför laddboxen Easee för elbilar med ett ”frånpris” på 6 995 kr. I annonsen står på flera ställen orden ”lastvakt” och ”kabelhållare”, och att laddboxen säljs i ett paket. Men frånpriset omfattar inte den produkt som visas i annonsen, enligt anmälaren.
Företaget hävdar att frånpriset stämmer och att annonsen listar flera alternativ som finns att beställa som tillval, men priset för dessa tillval visas först för den som klickat på annonsen.
RO fäller annonsen eftersom en vanlig genomsnittskonsument som ser annonsen snabbt förväntar sig att tillvalen ska ingå i priset 6 995 kr. Reklamen klassas därför som vilseledande.
Som vanligt hos Reklamombudsmannen behöver företagen inte betala böter eller skadestånd, men de förväntas följa besluten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 8 december 2022 Dana skrev: Autodoc är…
- 6 december 2022 Autodoc är riktigt oseriösa…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.