Volkswagen har ett tufft läge just nu och hotas bland annat av vikande elbilsförsäljning och rejäla EU-böter. Det är något som diskuteras i Vi Bilägares specialpodd från det som brukar kallas ”årets största biltest”.
– Volkswagen går på knäna, de aviserar stora nedskärningar av personalstyrkan och det är skandal i Wolfsburg, säger Vi Bilägares testchef Tommy Wahlström.
Han får medhåll av Anders Helgesson.
– För första gången någonsin pratas det om att stänga VW-fabriker i Europa. Det har aldrig inträffat i världshistorien.
Hur kunde det bli så här? Jan-Erik Berggren på Expressen/Teknikens Värld har en teori.
– De har misslyckats med elbilssatsningen. De har lagt mycket pengar på att utveckla elbilar samtidigt som efterfrågan inte finns. Folk i Europa har inte råd att köpa de elbilar som erbjuds.
– Samtidigt hotar EU med böter för de som släpper ut för mycket. Biltillverkarna är i en rävsax: de måste sälja elbilar, men ingen har råd att köpa dem.
”Jag tror det här är ett hack i kurvan – Europas elbilsindustri kommer ta fart igen”
Volkswagens ”folkelbil” ID.2 dröjer, samtidigt som flaggskeppsmodellen Trinity blivit försenad. Volkswagen har också haft stora problem med sin mjukvarusatsning.
– Vi kommer nog få se stora neddragningar. De kanske måste minska personalstyrkan med 10–20 procent och det kommer bli smärtsamt, säger Jan-Erik Berggren.
Frågan är när efterfrågan på elbilar kommer öka, enligt Erik Wedberg på Expressen/Teknikens Värld.
– Allt beror på räntorna. Pengar är dyra just nu för oss i Europa men det kommer gå över. Jag tror det här är ett hack i kurvan. Europas elbilsindustri kommer ta fart igen.
Du kan lyssna på avsnittet i spelaren ovan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 2024-09-24 18:54 Mr Snoid skrev:…
- 2024-09-24 18:54 Dags för politikerna att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.