Batteriet är den enskilt dyraste komponenten i nya elbilar – och den som ger upphov till de största utsläppen under tillverkningsfasen.
Flera biltillverkare har dock kört igång olika projekt för att minska batteriernas klimatpåverkan och säkerställa att råvarorna framställs på ett ansvarsfullt sätt.
Nu vill EU skärpa reglerna ytterligare. Inom en månad ska tuffare krav för batteriernas miljöpåverkan presenteras med hjälp av en ny standard, enligt miljökommissionären Virginijus Sinkevicius.
– Vår uppskattning visar att EU kommer bli den näst största globala marknaden för batterier. Hållbarheten i batterierna ska inte släpa efter, säger han till Bloomberg.
Exakt hur kraven ska se ut är alltså inte officiellt, men i korthet går kraven ut på att råvarorna ska framställas ansvarsfullt och hållbart, att själva batteriet tillverkas med förnybar energi, att antalet skadliga ämnen minimeras, att hållbarheten förlängs och att energieffektiviteten ökas.
– De nya reglerna ska gälla alla batterityper och alla batterikemier, oavsett om de säljs separat eller i en annan produkt, säger Virginijus Sinkevicius.
Läs också: Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra. Även batteribilar har baksidor som behöver hanteras.
Och brandsäkerhet borde nog också ingå på listan, inte nog med att de är problematiska när de brinner men allt för många olika tillverkare har tvingats återkalla bilar för brandrisk den senaste tiden.
Slarv i tillverkningen med brandrisk som följd borde man ställa krav på ska inte kunna hända.
N-iklas: Visst är det så. Bara för att brandrisken är enormt mycket lägre än för de bränslebilar de ersätter så betyder det inte att man inte kan ställa ännu hårdare krav.
Till exempel Teslas kinesiska Model 3 använder LFP-batterier som är nästan omöjliga att få fyr på.
Men som med all ny teknik så finns ju en inlärningskurva.
Nackdelen, i alla fall tidigare, med LiFePO4-celler (numera kallade LFP) har väl främst varit lägre energitäthet, möjligen lite lägre belastbarhet samt högre pris men som med allt annat går ju utvecklingen framåt. F ö så är inte detta nån ny teknik utan den har funnits under många år i bl a vissa tillverkares "batteri-maskiner" - främst de för proffsbruk. Samt i en del elcyklar.
Ovanliga metaller behöver det inte vara batterierna.
"I korthet går kraven ut på att råvarorna ska framställas ansvarsfullt och hållbart ... tillverkas med förnybar energi, att antalet skadliga ämnen minimeras, att hållbarheten förlängs och att energieffektiviteten ökas." Bra, ställ samma krav på Big Oil.
Batterier till elbilar innehåller otroligt mycket miljöfarliga metaller, oavsett vad Enfald, förlåt Trefalt tycker och anser!
”Prospekteringen efter vanadin i Skåne är en del av lösningen.”
Batterimetaller har en avgörande betydelse för att Sverige ska nå regeringens mål att bli världens första fossilfria välfärdsnation. Det skriver Per Ahl, vd för Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige!
Läs och lär! Trefalt!!
Detta är vår natur, inte din!
”Prospekteringen efter vanadin i Skåne är en del av lösningen.”
Batterimetaller har en avgörande betydelse för att Sverige ska nå regeringens mål att bli världens första fossilfria välfärdsnation. Det skriver Per Ahl, vd för Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige!
Läs och lär! Trefalt!!
Detta är vår natur, inte din!
Hej Hunden. Ett elbatteri är inte så giftig. Ett Tesla batteri innehåller 46 kg Nickel, 9 kg Kobolt och 7 kg Litium. Kobolt är lite giftig och kan ge cancer vid hög exponering! De som gräver i Afrika efter Kobolt, kanske inte är medvetna om cancerrisken!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.