När Skoda nylanserades av Volkswagen under 1990-talet marknadsfördes det som ett budgetmärke. Men på senare tid har priserna skruvats uppåt och i dag är skillnaden mellan en Skoda- och VW-modell inte alltid så stor.
Nu har dock Skoda presenterat en ny strategisk plan som gäller fram till 2030. Där framgår att Skoda ska ”stärka sin position i instegssegmenten”, bland annat med nya generationen av småbilen Fabia som blir billigare än konkurrenterna, enligt Automotive News.
Under förra året låg Skoda på åttonde plats i Europa när det gäller antalet nyregistrerade bilar, enligt siffror från branschorganisationen ACEA. Skoda tappade drygt 15 procent jämfört med året innan.
I år siktar Skoda på att köra om Ford och Toyota och därmed bli nummer fem på marknaden efter Volkswagen, Renault, Peugeot, Mercedes och BMW. Skodas nya strategi innefattar också åtminstone tre nya helt eldrivna modeller och fram till 2030 siktar märket på att öka försäljningen med hela 50–70 procent.
Skoda ska stärka sin position i de billigaste segmenten
”Inget vi kan göra”
En viktig faktor för att kunna köra om konkurrenterna är elbilen Enyaq. Problemet är att efterfrågan i Europa är högre än kapaciteten i fabriken, särskilt nu när chipbristen slår till och Skoda måste pausa fabriken i en vecka – något biltillverkaren beskriver som ”katastrofalt”.
– Vi har stora problem med tillgången på Enyaq. Lagret är på lägsta nivån någonsin och det finns inget vi kan göra. Vi måste hoppas att det lugnar ned sig under andra halvåret, sa märkeschefen Thomas Schäfer under en digital pressträff i förra veckan.
Läs också: Skoda Enyaq får fyrhjulsdrift med kortare räckvidd
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.