Ferrari tvingas skriva ned försäljningsprognosen för året på grund av coronakrisen. Omsättningen och antalet levererade bilar minskade med 22 procent under första halvåret jämfört med samma period förra året.
Men Ferrari kan trots det leverera siffror få andra biltillverkare kommer i närheten av. Vinstmarginalen hamnade på 29 procent, vilket visserligen är lägre än de 33 procent Ferrari kunde leverera första halvåret 2019, men ändå mycket högre än för andra bilmärken.
Märkets vinst (resultatet före räntor, skatter, avskrivningar och goodwillavskrivningar, det som brukar kallas EBITDA) hamnade på 4,6 miljarder kronor under första halvåret.
Läs också: Ferraris drömsiffra – som ingen annan kommer i närheten av
Med tanke på att Ferrari levererade 4 127 bilar blev nettovinsten 1,1 miljoner kronor – per bil.
Som jämförelse har exempelvis Volvo en vinstmarginal på drygt sex procent och en vinst per bil på ungefär 23 000 kronor.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Får inte ihop ekvationen här, men hur kommer det sig att en Volvo är nästan dubbelt så dyr som en Kia tex? Om vi nu tar en Kia Ceed mot en V60, det skiljer ca 100.000 kr..
Jag utgår i från ungefär samma nivå på utrustning, ungefär samma typ och storlek på modell. Jag utgår också ifrån att Kia tjänar typ 5% på sin bil. Tillverkningskostnader utgår jag också ifrån är nästan desamma, mycket saker idag tillverkas i samma fabrik och säljs till olika leverantörer med enbart dekaler utbytta. Tex Foxconn som tillverkar mobiler till många olika märken i samma fabrik (bara olika linor).
Tror du på allvar att en Volvo och en Kia är lika dyra att tillverka?
Provkör en ny Volvo och en ny Kia och kör den ett tag. Du kommer inse att Kian är en bullerburk med sämre fjädring och stötdämpning. Kian har sämre ljus, mindre sköna stolar osv. Man använder billigare delar och enklare lösningar för att få en billigare bil. Det behöver inte vara fel men det betyder att du får vad du betalar för. Dessutom använder Volvo väldigt mycket höghållfast borstål för att bilen ska vara säker. Kia använder inte höghållfast stål i samma utsträckning i sina billigare modeller och bilen är inte heller lika säker.
Men Volvo är ingen extrem Sportbil, det är att som att jämföra silver med guld.
Seriöst? Skulle jag ha ”obegränsat” med pengar skulle ju knappast Volvo finnas med på inköpslistan. Men en och annan Ferrari definitivt.
Man ska akta sig för att bedöma en bil baserat på ytliga intryck, flertalet tillverkare vet att människor går på dessa ytliga intryck och har utvecklat en sofistikerad metodik för att skapa just precis de psykologiska och känslomässiga signaler man vill att människor skall uppleva, men det är bara en snygg, tillrättalagd yta, verkligheten ser man inte där.
Det är ju rimligt att en Ferrai som kostar 3,5 miljoner egentligen bara kostar 2,5 att tillverka.
De kunde nog ta 4 miljoner jämt utan problem.
Man tycker ju förstås att den det är väldigt svårt att se någon skillnad på en bil som kostar en miljon och en som kostar 3.
Anledningen är att det inte finns någon skillnad, skillnaden ligger helt i prestanda, meningslös prestanda och meningslös dyr teknik.
Niklas
Det är som att säga att det inte finns någon skillnad i kvalitet och hantverk mellan generisk kostym från tex Tiger och en riktig skräddarsydd kostym.
Jag tror att de flesta ser en tydlig skillnad på en bil som kostar en miljon och en som kostar tre.
Det där är inte baserat på verkliga iakttagelser utan på en närmast religiös övertygelse som ALLA människor har.
Det är inte bilen som kostar utan tekniken under skalet (bara en motor kan kosta en halv miljon - eller mer...) och den påverkar inte intrycket vare sig på utsidan eller insidan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.