Precis som alla andra biltillverkare har Ferrari påverkats kraftigt av coronapandemin. Men inte alls på samma sätt som biltillverkare som bygger mindre exklusiva bilar.
Ferraris aktiekurs sjönk med nästan 30 procent mellan 19 februari och 19 mars, när märket tvingades pausa tillverkningen. Men faktum är att aktiekursen återhämtat sig riktigt bra sedan dess och börsvärdet ligger nu på nästan samma nivå som General Motors.
Trots fabrikstängningen har Ferraris totala intäkter bara minskat med en procent och vinstmarginalen ligger på imponerande 24 procent.
Det är visserligen lägre än förra året då Ferrari rapporterade en vinstmarginal på hela 34 procent. Men även 24 procent är skyhögt i bilbranschen. Porsche har 17 procents vinstmarginal, Aston Martin har sju och Volvo drygt fem.
Ferraris fabriker har körts igång igen och ska gå på full fart från och med fredag.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Undra vilken marginal Kristian von Knorring har?
Jarl, hoppas den är hög! Den killen har jobbat...
Det är så när många rika vill ha värsta bilen!
Hmm, går som tåget? Men tåget går ju inte. Det åker. Och är det snö och is eller höstlöv för den delen så går tågen inte alls... Kanske samma med en Ferrari?
Är inte försäljning typ på 2 års backlog? Så eventuell orderingångsminskning skulle knappt börja märkas än?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.