Så här års levererar biltillverkarna sina årsrapporter där vi får veta hur försäljningen gått och hur finanserna ser ut. Vi har till exempel skrivit om att Volvo återinför bonusen till de anställda eftersom förra året blev riktigt bra försäljningsmässigt.
Även Ferrari har levererat en årsrapport och den innehåller siffror andra biltillverkare bara kan drömma om. Modellerna Portofino och 812 Superfast såg till att den italienska sportbilstillverkaren kunde öka rörelseresultatet med hela 22 procent bara under årets sista kvartal, jämfört med samma period året innan.
Ferraris vinst (resultatet före räntor, skatter, avskrivningar och goodwillavskrivningar, det som brukar kallas EBITDA), låg på imponerande 13 miljarder kronor för hela året. Med tanke på att Ferrari byggde 10 131 bilar blev nettovinsten nästan 1,3 miljoner kronor per bil.
Nettovinsten för hela året låg på 7,4 miljarder kronor vilket blir 730 000 kronor per bil.
Vinstmarginalen var 34 procent, vilket är ordentligt mycket högre än hos konkurrenterna. Porsche har 17 procents vinstmarginal, Aston Martin har sju och Volvo drygt fem.
Ferrari lanserade flera nya modeller under året, men framöver kommer Ferraris nya suv bli den allra viktigaste – den kan nämligen öka vinstmarginalen ytterligare.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men marginalen på bilen kan väl inte vara så stor. Ligger intäkter för rätten till varumärket på kepsar och t-shirts i samma bolag som biltillverkningen tro...?
Det drabbar ingen fattig. Så låt de rika lura varandra. Inget problem för mig.
Hur blir det för Ferraris vinst , när det blir böter på för mycket utsläppt av koldioxid?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.