Nästa artikel
Ferraris drömsiffra – som ingen annan kommer i närheten av
Nyheter

Ferraris drömsiffra – som ingen annan kommer i närheten av

Publicerad 6 februari 2020
Vinstmarginalen är dubbelt så hög som för Porsche – och nästan sju gånger högre än för Volvo.

Så här års levererar biltillverkarna sina årsrapporter där vi får veta hur försäljningen gått och hur finanserna ser ut. Vi har till exempel skrivit om att Volvo återinför bonusen till de anställda eftersom förra året blev riktigt bra försäljningsmässigt.

Även Ferrari har levererat en årsrapport och den innehåller siffror andra biltillverkare bara kan drömma om. Modellerna Portofino och 812 Superfast såg till att den italienska sportbilstillverkaren kunde öka rörelseresultatet med hela 22 procent bara under årets sista kvartal, jämfört med samma period året innan.

Ferraris vinst (resultatet före räntor, skatter, avskrivningar och goodwillavskrivningar, det som brukar kallas EBITDA), låg på imponerande 13 miljarder kronor för hela året. Med tanke på att Ferrari byggde 10 131 bilar blev nettovinsten nästan 1,3 miljoner kronor per bil.

Nettovinsten för hela året låg på 7,4 miljarder kronor vilket blir 730 000 kronor per bil.

Vinstmarginalen var 34 procent, vilket är ordentligt mycket högre än hos konkurrenterna. Porsche har 17 procents vinstmarginal, Aston Martin har sju och Volvo drygt fem.

Ferrari lanserade flera nya modeller under året, men framöver kommer Ferraris nya suv bli den allra viktigaste – den kan nämligen öka vinstmarginalen ytterligare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-06 14:55
johnkommentar

Men marginalen på bilen kan väl inte vara så stor. Ligger intäkter för rätten till varumärket på kepsar och t-shirts i samma bolag som biltillverkningen tro...?

#2 • Uppdaterat: 2020-02-06 15:47
Kanske

Det drabbar ingen fattig. Så låt de rika lura varandra. Inget problem för mig.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-10 16:48
Carl Trefalt

Hur blir det för Ferraris vinst , när det blir böter på för mycket utsläppt av koldioxid?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.