Aldrig tidigare har det funnits så många elbilar i trafik. Men trots det minskar inte utsläppen av koldioxid från den svenska vägtrafiken mer än marginellt. Det visar preliminära siffror från Trafikverket.
Både antalet laddbara bilar och energieffektiviteten i befintliga bilar ökar. Men eftersom även trafiken på vägarna ökar tog det ut minskningen av utsläpp under 2023, något som gör att det blir svårare att nå utsläppsmålen.
Så har det inte varit 2022 och 2021. Då minskade utsläppen trots att trafiken ökade. Det beror på att Trafikverkets beräkningsmodell utgår från att en hög nivå i reduktionsplikten sänker utsläppen, och reduktionsplikten låg på samma nivå 2023 som 2022.
– Våra scenarier visar tydligt att det krävs både en fortsatt elektrifiering, effektivisering och en ökad biodrivmedelsandel för att nå målen. Enbart elektrifiering räcker inte, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.
När det gäller utsläppen från de nya bilar som tas i trafik i Sverige har de minskat kraftigt de senaste åren, men den utsläppsminskningen gäller på papperet och inte nödvändigtvis i verkligheten.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 2024-03-05 14:37 Inte förvånad över detta…
- 2024-03-01 03:31 SnookerPro skrev: Jag har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.