Bilar med laddsladd trendar i Sverige.
Registreringarna av laddhybrider accelererar och Sverige har den näst högsta andelen i världen bland nya bilar.
Svenskarna har fått upp ögonen för eldrivet. Bilar som kan laddas går starkt framåt i nyregistreringsstatistiken i Sverige.
– Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna i Sverige är bland de högsta i världen, bara Norge har en högre andel, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, som sammanställt statistiken.
Nyregistreringarna av så kallade supermiljöbilar, alltså både rena elbilar och laddhybrider, ökade med 69 procent från januari till augusti i år. Det betyder att vi har ökat andelen laddbara bilar i svenska bilparken från 2,1 procent (2015) till 3,2 procent (2016) på ett år.
Som mest ökar andelen supermiljöbilar i storstäderna. Tre av fyra registreras i antingen Stockholm, Göteborg eller Malmö. Stockholms län har den högsta andelen med 5,2 procent laddbara bilar.
Diskutera: Äger du eller funderar du på att skaffa en laddhybrid eller elbil?
– Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna i Sverige är bland de högsta i världen, bara Norge har en högre andel, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, som sammanställt statistiken.
Nyregistreringarna av så kallade supermiljöbilar, alltså både rena elbilar och laddhybrider, ökade med 69 procent från januari till augusti i år. Det betyder att vi har ökat andelen laddbara bilar i svenska bilparken från 2,1 procent (2015) till 3,2 procent (2016) på ett år.
Som mest ökar andelen supermiljöbilar i storstäderna. Tre av fyra registreras i antingen Stockholm, Göteborg eller Malmö. Stockholms län har den högsta andelen med 5,2 procent laddbara bilar.
Diskutera: Äger du eller funderar du på att skaffa en laddhybrid eller elbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som tjänstebil är det inte fel, men privat betald med egna pengar? Knappast.
Många företag och myndigheter nu som kräver att personalen väljer en laddhybrid som förmånsbil. Har en bekant som plockade ut en Passat GTE men han laddar aldrig. Såna här subventioner riskerar att slå fel och ett problem i sammanhanget är ett laddhybrider åldras ruggigt fort just nu och riskerar att bli iskalla på begmarknaden.
Vad dumt att han inte laddar.
Jag kan tänka mig att köpa en "kall" laddhybrid om den är tillräckligt "kall". Det är ju det höga inköpspriset som avskräcker, inte driftkostnaden.
McTar, han har ingenstans att ladda.
Vidstige, jag blir så trött på dina enfaldiga inlägg. Du har ingen bekant. Enbart egna påhitt, för att du av någon outgrundad orsak inte gillar laddhybrider. Sedan att påstå att han har ingenstans att ladda??? Två hål i väggen?? Mer behövs inte.
Kör själv en VW GTE laddhybrid privat, har en bränsleförbrukning på 0,09 l/mil sedan jag tankade sist. Det var i mitten av juli, och har kört 240 mil inklusive c:a 10 mil med släp. Halva tanken kvar.
Detta med att man inte har nånstans att ladda är tyvärr inte bara svammel utan en realitet för väldigt många. Jag bor i en bostadsrätt och bostadsrättsföreningen har (naturligtvis av miljöskäl) timer på motorvärmaruttagen i garagen. Där kan man inte ladda nån laddhybrid. Att koppla på kontinuerlig ström är givetvis tekniskt möjligt men stöter på andra problem då föreningen inte vill kosta på nån ombyggnad. Teoretiskt kan man givetvis sätta upp en elmätare och ta betalt för strömmen men det är administrativt och ekonomiskt bökigt. Dessutom är det oklart om elledningarna pallar för att många skulle göra det. Jag skulle inom en månad köpa en laddhybrid om laddmöjligheten finns i garaget men tyvärr tycks det inte bli inom den omedelbara framtiden. Kom inte och snacka om "bara två hål i väggen". Tala om det för bostadsrättsföreningarna i Sverige!
http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/senaste-nytt.suffix.html/2016~2Fvolkswagens-laddhybrider--pendlare-koer-pa-el-i-snitt-75-procent/newsItem=-288043973.html
Stellann. Ett stort problem är att så många tycker att en förändring är sååå jobbigt. Att säga nej är betydligt enklare. Jag har själv haft duster med min bostadsrättsförening, men har kommit fram till en lösning utan några förändringar i installationen. Inte optimal, men den fungerar för mig. Inom en inte en alltför lång framtid, kommer en mer optimal lösning. Borde inte vara några problem för dig heller, eftersom du har ett eluttag på din garageplats.
Eftersom jag halva året bor på mitt lantställe, har jag där monterat in en laddstation. Det är den optimala lösningen.
Vill man tillföra en bättre miljö för framtiden, så får man anstränga sig lite. Eller hur?
Jodå Lennart, men vi är inte alla som har ett lantställe och vi kanske inte har lika medgörlig brf som du hade. Naturligtvis är det inga revolutioner som behövs men jag har fått beskedet att bekosta elmätare etc själv, (vilket jag är beredd på), och kollat upp det med elföretaget som vill ha 3000 kr (per år!) enbart för att sätta upp en mätare. Att sen övertyga brf-en om att dom ska göra en betalningsrutin enbart för mig och ta risken av att ledningarna inte pallar, det pallar inte JAG för innan det blir betydligt fler som trycker på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.