Det har inträffat flera allvarliga trafikolyckor med A-traktorer de senaste månaderna. Antalet A-traktorer i trafik har ökat explosionsartat efter att reglerna gjordes om för två år sedan.
Transportstyrelsens generaldirektör erkände i förra veckan att det ”gick för snabbt” när reglerna gjordes om. Nu presenterar myndigheten en utredning om hur säkerhetsnivån kan höjas.
Först ut är krav på bälte och vinterdäck i A-traktorer, något som inte finns i dag. Högst en person per säte ska få befinna sig i bilen och utbildningen för nya förare ska förbättras.
Transportstyrelsen vill även göra det svårare att manipulera A-traktorerna för att gå snabbare än 30 km/tim. I dag kan många förare bara trycka på en knapp för att hastighetsspärren ska försvinna och polisen har vid flera tillfällen jagat A-traktorer som kört i över 100 km/tim.
Ingen höjd hastighetsgräns – i nuläget
Däremot vill Transportstyrelsen inte höja hastighetsgränsen till mer än 30 km/tim. Det är annars något som lyfts fram för att minska risken för farliga omkörningar.
– Att höja till 45 km/tim har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 km/tim kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 km/tim, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.
Det är dock inte helt uteslutet att höja hastigheten i framtiden, enligt henne.
– Vi vill se en förbättrad trafiksäkerhet för både A-traktorförare och andra trafikanter. Olyckorna med A-traktorer inblandade måste minska. Om de gör det är vi beredda att tänka om kring hastighetsgränsen. Vi vill i alla fall inte utesluta det, säger Josefin Hallenberg.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (37)
- 6 november 2022 Det måste vara en tröst för…
- 6 november 2022 "Svepa förbi" är tyvärr…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.