Nästa artikel
Fler olyckor med A-traktorer efter nya reglerna
Nyheter

Fler olyckor med A-traktorer efter nya reglerna

Publicerad 17 november 2021 (uppdaterad 17 november 2021)
Antalet olyckor med elsparkcyklar, mopedbilar och A-traktorer har ökat i rekordtakt de senaste åren. Det visar nya siffror från Transportstyrelsen.

Mopedbilarna har blivit allt vanligare på vägarna de senaste åren. Men i ungefär samma takt som mopedbilarna ökat i popularitet har även antalet olyckor ökat. Antalet dödsolyckor är relativt få men antalet olyckor med personskador har ökat markant, visar nya siffror från Transportstyrelsen.

När det gäller A-traktorer har reglerna gjorts om vilket fått till följd att det rullar betydligt fler A-traktorer på vägarna i dag jämfört med för bara några år sedan. Antalet olyckor har också skjutit i höjden. 2019 skadades 146 personer i olyckor med A-traktorer, förra året var den siffran 214 personer och fram till och med augusti i år låg den på 200 personer.

– Vi ser en markant ökning av antal olyckor med A-traktorer, särskilt under år 2020. Då ökar också antalet A-traktorer kraftigt. Här är det viktigt att notera att ökningen av olyckor följer ökningen av antalet A-traktorer i trafiken, säger Khabat Amin.

Nya regler på gång

När det gäller elsparkcyklar märktes de knappt av i olycksstatistiken för några år sedan. Mellan 2016 och 2018 inträffade 20 olyckor med personskador på elsparkcykel. I år, fram till augusti, var den siffran 1 056.

– Majoriteten av olyckorna med elsparkcyklar inträffar i storstäder och sker framför allt på kvällar och nätter under helger, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ska se över utbildningen för den som vill köra mopedbil. Det ska bli av under nästa år. Det kan även bli aktuellt att ändra reglerna för A-traktorer, eventuellt med hårdare säkerhetskrav och kanske med högre hastighetsgräns.



30 gånger vanligare

I relation till hur många mopedbilar och A-traktorer som rullar på vägarna har dock antalet olyckor visserligen ökat, men inte i samma takt som det faktiska antalet olyckor. Det visar en sammanställning Vi Bilägare gjort med siffror från Trafikanalys.

Siffrorna visar att andelen olyckor med mopedbilar legat på omkring en procent sedan 2016. För A-traktorer är den siffran något lägre, drygt 0,6 procent. Det finns ännu inga siffror om antalet mopedbilar eller A-traktorer i trafik under 2021. Det finns heller inga exakta siffror kring antalet elsparkcyklar som inte behöver registreras.

Jämfört med vanliga personbilar är andelen olyckor med personskador jämfört med det totala antalet fordon på vägarna 19 gånger högre för A-traktorer än personbilar, och över 30 gånger högre för mopedbilar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 18 november 2021 Ta bort dessa s.k. traktorer…
  • 17 november 2021 Det är ju mopedbilarna som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.