På mindre än ett år har antalet så kallade A-traktorer ökat med 27 procent, enligt siffror från Transportstyrelsen. En A-traktor har fått växlarna spärrade och får max köras i 30 kilometer i timmen.
I juli 2020 genomfördes en regeländring där kravet om att bilens hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 kilometer i timmen vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal avskaffades. Detta fick som följd att många bygger nu om helt vanliga personbilar med automatlåda och efterkonverterar dem till A-traktorer.
Enligt vägtrafikregistret har cirka 7 800 A-traktorer registreringsbesiktats efter den 15 juli 2020. Totalt finns i dag mer än 36.000 A-traktorer i landet.
– Människors åsikter om A-traktorer skiljer sig åt. Allt från att det är fordon som fyller en viktig funktion för att säkerställa mobilitet på landsbygden till att det är ett fordon som borde förbjudas. Klart är att fordonstypen väcker känslor, konstaterar Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Volvo dominerar som vanligaste märke bland A-traktorerna, men efter regeländringen ses kraftiga ökningar i ombyggda BMW, Audi och Volkswagen. BMW-traktorerna har fördubblats på ett halvår.
Polisen har uttryckt kritik mot regeländringen, eftersom det enligt dem är lätt att manipulera bilarnas hastighet med en fjärrkontroll som tar bort fartspärren.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.