Dessa långsamtgående fordon måste hädanefter in på regelbunden kontroll.
Den ombyggda fordonstypen A-traktor, i folkmun kallad EPA-traktor, måste hädanefter kontrollbesiktigas efter nytt regeringsbeslut.
A-traktorer är ombyggda bilar som har fått växlarna spärrade och en maxhastighet begränsad till 30 kilometer i timmen. Tidigare behövde de inte kontrollbesiktigas, men efter regeringens beslut om ändrade besiktningsregler ska även A-traktorer genomgå regelbundna kontroller:
”Bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år”, skriver regeringen i ett pressmeddelande på sin hemsida.
Diskutera: Tror du att beslutet kommer att innebära färre A-traktorer på vägarna?
”Bilar ombyggda till motorredskap (s.k. Epa-traktor) och bilar ombyggda till traktorer (s.k. A-traktor) ändras så att kontrollbesiktning ska ske första gången efter fyra år och därefter vartannat år”, skriver regeringen i ett pressmeddelande på sin hemsida.
Diskutera: Tror du att beslutet kommer att innebära färre A-traktorer på vägarna?
Vad är en A-traktor?
A-traktor är en ombyggd bil och kallas ofta felaktigt Epa-traktor. Namnet syftade på låga priser och enklare kvalitet, efter lågprisvaruhuset EPA. Det är en bil ombyggd till motorredskap och är en äldre fordonstyp som inte längre går att registrera, men de gamla får fortsätta att rulla. Den principiella skillnaden är att A-traktorn ska vara ombyggd för en maxhastighet av 30 km/tim. Epa-traktorn ska vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). Inget av fordonsslagen behöver ha bilbälten. För att få köra A-traktor eller Epa krävs körkort med behörighet AM eller traktorkort. Minimiåldern är 15 år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett välkommet beslut !
Att besiktiga dem är ett bra beslut för de vistas ju i trafiken som alla vi andra bilister.
Att förbjuda dem är ett dumt förslag. Om ungdomen intresserar sig för A-traktorer och lär sig meka och göra underhåll på sitt fordon så betyder det att de kanske håller sig undan annat bus och droger.
I min avkrok verkar de främst möjliggöra att de unga tar sig mellan olika aktiviteter utan att föräldrarna kör dem dit de ska. Det finns ett behov av dem, men precis som med snabbare fordon verkar det rimligt med besiktning ibland.
Visst var det väl 1975 som EPA-traktorn slutade registreras och A-traktorn kom?
Stämmer. Epa traktorn var dessutom ett rambygge utan fjädring baktill. Fick till en början framföras högst tjugo km/tim på landsväg, vilket senare höjdes till trettio. Kunde i princip ha mycket hög toppfart då enda begränsande krav var utväxling motor- drivhjul tio till ett. Detta fungerade väl på 30- och 40-talen då motorernas maxvarv var betydligt lägre, men i och med att man började bygga på gamla Volvo Duettchassier så fick man tillgång till en piggare högvarvig motor och då blev det mer fart på skrotet.
Jag åkte med en bekant i en EPA på 80-talet och kombinationen stel bakvagn, hög däckssida och lågt lufttryck gav vad man kan kalla för spännande vägegenskaper. Inte lät B20:n trevligt med konstant högt varvtal heller.
Hipp hipp....... HURRA !!!!
Cyklar måste också kontrollbesiktigas. Jag är trött på galna cyklister som kör mer än 30km/t, speciellt på nedförsbackar...
Är väl mer rimligt att förbjuda dessa så kallade fordon nu, av trafiksäkerhetsskäl och miljöskäl.
Mycket bra, då kommer många av dessa skrothögar att försvinna från våra vägar. Ser ofta att dom kör mycket fortare än tillåtet. Har sett en köra i cirka 90 km/h.
Bättre med en A-traktor som är baserad på en vanlig bil istället för de rappliga och osäkra mopedbilarna.
Nu kanske fler av dem kommer att gå lagligt.
Tänk på ungdomarna på landsbyggden!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.