Nästa artikel
A-traktor i stället för moppe i Kiruna
Reportage

A-traktor i stället för moppe i Kiruna

Publicerad 9 november 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Första snön faller i slutet av september och sen är det vinterföre sju–åtta månader framåt. Det är lätt att förstå varför mopeder inte är särskilt heta bland Kirunas 15–16-åringar. Men det finns ett alternativ som passar bättre för klimatet, A-traktorn.

Matilda Häggrot, 15 år, svänger upp på parkeringsplatsen vid busstationen i Kiruna med sin Nissan King Cab, 4WD. Den är stor och den är hög. Och framför allt, den är hennes ögonsten.

Matilda blev ägare till den ombyggda King Cabben i våras. Hon hittade den i Sunne, Värmland och fraktade den de 140 milen till Kiruna på transportvagn. Nu är hon en av fyra–fem tjejer i Kiruna som kör A-traktor. Eller ”Epa” som Matilda säger trots att det egentligen är något annat.

– Jag bestämde mig redan när jag var 13–14 år för att jag skulle ha en Epa, säger hon. Vi har ett stort motorintresse i familjen så jag har vuxit upp med det. Och när jag började skola i Kiruna behövde jag något eget att åka med för att slippa passa bussar.

Matilda bor i Jukkasjärvi, byn som sedan många år är världsberömd för sitt ishotell. Jukkas ligger knappt två mil öster om Kiruna, vid Torne älv, och det är inte ovanligt med  temperaturer neråt 30–35 minusgrader vintertid.

– Moppe skulle inte fungera så många skoldagar på ett läsår eftersom vintern är så lång. Min Epa kan jag köra med året runt och dessutom ha det varmt och skönt. Och eftersom den har fyrhjulsdrivning så spelar det ingen roll hur mycket snö det kommer, jag tar mig fram ändå.

”Roligare och roligare”
Det är inte bara för att ta sig till skolan som hennes traktor kommer till användning.

– När jag har långtråkigt tar jag en sväng bara för att kolla läget. Det har blivit några hundra mil sen jag köpte den i våras och det blir bara roligare och roligare att köra.

– I början var jag lite rädd, det var inte så lätt att hålla koll på trafiken runt omkring. Jag var väldigt vaksam och rätt spänd. Men nu har jag lärt mig och jag tror att jag kommer att ha stor nytta av att ha kört Epa när jag fyller 18 och ska ta körkort för vanlig bil.

Även Linus Niemi, 17 år, kör en King Cab, årsmodell -88, som han byggt själv. Linus köpte först en färdig A-traktor byggd på Volvo Duett.

– Den var rätt risig och fruktansvärt törstig, fyra liter per mil, berättar han. Så jag sålde den och bestämde mig för att bygga en egen. Det tog tre veckor att få den klar för besiktning och sen började finliret.

Ljudanläggningen viktigast
Linus hade aldrig svetsat när han satte igång. Men han lärde sig efterhand. Han hade aldrig hållit i en färgspruta när han började lacka. Och när han stötte på tekniska problem?

– Då hittade jag svaren på nätet. Sen är det ju inte värre än att man får göra om ifall man gör fel. Jag har lärt mig rätt mycket genom det här projektet.

Viktigast av allt på en A-traktor är ljudanläggningen, enligt Linus. Själv har han lagt ut kring 20 000 kronor för att få riktigt bra ljud.

– Nästa år säljer jag traktorn för att skaffa mig bil men då ska jag plocka ur ljudanläggningen. Traktorn blir för dyr om den ska ingå.

Åtta extraljus, fem på taket och tre i fronten, och drygt 300 doftgranar inne i kupén hör också till standardutrusningen i en A-traktor som Linus ser det.

Mest glider han omkring inne i Kiruna centrum men det händer att han ger sig iväg på lite längre turer också. Längsta resan gjorde han i somras när han körde ner till sommarstugan i Övertorneå, 30 mil enkel väg. Med en maxhastighet på 30 km/tim innebär det tio timmars restid i teorin.

Då kan det vara bra att ha riktigt bra ljud för att kunna hålla sig vaken.

Om ett halvår får Eddie lön för mödan
Eddie Stridsman i Kiruna har planerat sin debut som A-traktorförare exakt. Om ett knappt halvår fyller han 15 år, får ta AM-körkort och då ska en ombyggd Nissan King Cab -88 vara klar.

Egentligen var det självklart att han skulle skaffa sig A-traktor och att han skulle bygga den själv. Bilintresset är grundmurat och kom tidigt; inte så konstigt med tanke på att pappa Håkan är en skicklig bilrenoverare som förvandlat en och annan gammal Cadillac till nyskick.

Mycket gör Eddie själv hemma i familjegaraget där det finns all tänkbar utrustning för bilrenovering och dessutom en handledare i pappa som hjälper till när det kör ihop sig.

– Bilen jag bygger om är pappas gamla jobbil, säger Eddie. Den är vit men ska bli blålackad så småningom med täckt flak.

– Vi får väl se hur den kommer att se ut när den är färdig men jag försöker vara ganska seriös. Jag började jobba med den i mars i år och lägger ner någon timme på den nästan varje dag.

Fakta:

Vad är en A-traktor?

A-traktor är en ombyggd bil och kallas ofta felaktigt Epa-traktor. Epa är en bil ombyggd till motorredskap. Den principiella skillnaden är att A-traktorn ska vara ombyggd för en maxhastighet av 30 km/tim. Epa-traktorn ska vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1).

A-traktorn behöver till skillnad mot Epan inte kontrollbesiktigas. Inget av fordonsslagen behöver ha bilbälten.

För att få köra A-traktor eller Epa krävs körkort med behörighet AM eller traktorkort. Minimiåldern är 15 år.

Flest i Västa Götaland

Västra Götaland och Skåne är de län som har flest antal registrerade A-traktorer, 1 950 respektive 1 394 stycken. Totalt finns 13 872 A-traktorer i landet, varav 7 870 är avställda.

Så här fördelar sig antalet A-traktorer länsvis:

1. Västra Götaland, 1 950

2. Skåne, 1 394

3. Dalarna, 987

4. Värmland, 967

5. Norrbotten, 765

6. Västerbotten, 735

7. Västernorrland, 728

8. Stockholm, 707

9. Gävleborg, 688

10. Uppsala, 625

11. Örebro, 567

12. Jönköping, 561

13. Östergötland, 528

14. Halland, 434

15. Jämtland, 409

16. Kalmar, 382

17. Västmanland, 362

18. Södermanland, 319

19. Kronoberg, 317

20. Blekinge, 279

21. Gotland, 164

22. Skyddad uppgift, 4

Få olyckor

A-traktorer utgör bara 0,3 procent av totalt närmare fem miljoner registrerade bilar, bussar och lastbilar i Sverige. Ökningen av antalet registreringar har varit måttlig sedan 2003, omkring fyra procent, medan mopeder klass I har blivit fem gånger fler.

A-traktorer är därför inte inblandade i särskilt många trafikolyckor. Under perioden 2003–2009 inträffade 181 olyckor med en A-traktor eller Epa-traktor inblandad. Totalt tre personer omkom, en förare och två passagerare. De flesta olyckorna, 149 stycken, var lindriga.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-09 16:51
lQ

300 doftgranar - respekt

#2 • Uppdaterat: 2011-11-09 19:00
Roland D (ej verifierad)

Goa ungdomar detta! Min son hälsar att hon tjejen var söt.
Min grabb har dock numera körkort.

IQ: Ju fler granar desto högre status!

#3 • Uppdaterat: 2011-11-09 20:12
Stefan Eriksson

Kraven för att köra A-traktor är för låga.AM kortet får du via ett teoriprov och uppkörning för körlärare på en moped!Som 15 åring kan du börja köra ett 1500kg tungt fordon i intensiv trafik utan att ha kört en endaste meter.Det borde krävas en uppkörning enligt samma vilkor som bil.A-traktorer är populära där jag bor-en Stockholmsförort och jag har sett en och annan tokig körning med A-traktorerna.Sen undrar man ju hur många 15åriga grabbar som mogna nog att köra A-traktor,många 18 åriga grabbar är inte mogna att köra bil.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-09 22:25
Roger Skagerström

Det är de här individernas fel att det knappt finns några Duetter kvar! Snart har de väl sågat sönder varenda 740 med. Sen när de får körkort så kör de sönder dom ännu mer.

De våldför sig på prima fina bilar, och lägger ner orimligt med tid på en bil som de bara kan ha i 3 år, och som de dessutom framstår som efterblivna i när de åker omkring med kepsen bakofram och 3" från downpipen.

Det enda som är mer tragiskt än epa-raggare är de (oftast tjejerna) som tycker de är fräna.

En moped kan jag iallafall förstå det roliga i - det går säkert att ha rätt kul. Men en jävligt långsam bil som bara är ivägen för andra? Ge dom en Grålle istället så kan de ju åtminstonde göra lite nytta innom snösvängen vintertid ;)

#5 • Uppdaterat: 2011-11-09 22:54
RoIand D (ej verifierad)

Avundsjuke herr Skagerström: Duetterna hade ändå brukats sönder med tiden. Procentuellt sett är antagligen överlevnaden högra bland EPA-duetter än icke ombyggda så tacka ungdomarna istället!

Självklart ska de få utöva sitt intresse. De flesta ligger så fint vid vägrenen och t o m släpper om där det behövs.

Något irritationsmoment det dräller av till skillnad från de rätt ovanliga A-traktorerna är alla kärringar mitt i vägen som krypkör och kör sämre än ungdomarna. Fy faan!

Dock har jag svårt att förstå varför bilintresserade tonåringar med körkort köper en 740 för att ha ihäl. Meningslöst, elakt, inget kul och absolut inget bilintresse. Bara jobbigt och störande för oss andra. Och varför plocka bort bakre ljuddämparen bara för att få bilen att låta som en slö, trasig traktor och göra allt för att få den så ful som möjligt? Nä, köp ett riktigt sportssystem (runt 2000 spänn hela vägen) för ett lagom lite mer sportigt ljud... och betydligt trevligare för dem och deras medmänniskor.

föressten är 740 skitbil ful och allt känns ihopslängt och plastigt och beter sig konstigt i snön och känns klumpig och osportig köp 240!

#6 • Uppdaterat: 2011-11-10 10:53
Raymond K (ej verifierad)

´Blir man inte medvetslös av 300 doftgranar?

#7 • Uppdaterat: 2011-11-10 14:42
Erik T

raymond: Lol, men antagligen är alla inte Nyöppnade för då e de ett helvete!

#8 • Uppdaterat: 2011-11-10 16:05
hultarn

Skulle inte tro att någon idag bygger om en bra Duett till Epa. Det är mest gamla byggen som cirkulerar.
Är ju en välgärning att Epa-Duetterna börjar ta slut, och att de ersätts med 740:or.
En grabb i min släkt omkom dessvärre i en Epa-Duett. Den kollapsade totalt mot ett träd. (tyvärr var han inte den enda som omkom där o då)

Då är en 740 mycket säkrare. Vi ska ju vara rädd om våra söner/döttrar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.