Nästa artikel
Trafikverket: ”Vi behöver löpande höja bränslepriset”
Nyheter

Trafikverket: ”Vi behöver löpande höja bränslepriset”

Publicerad 2 november 2020
Priset på bensin och diesel kan behöva höjas. Men landsbygden behöver kompenseras, enligt en ny rapport.

Om Sverige ska nå klimatmålen måste priset på bensin och diesel på macken höjas. Det framgår av underlag som Trafikverket tagit fram och som Sveriges Radio tagit del av.

– Vi behöver löpande höja bränslepriset för att dämpa vägtrafikökningen, samtidigt som vi kraftigt bygger ut elektrifieringen och ökar andelen biodrivmedel, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, till Ekot.

Utsläppen av koldioxid ska minskas med 70 procent till 2030 och då behöver fler byta till elbil. Samtidigt behöver de bilar som rullar på vägarna i dag i högre utsträckning tanka biobränsle, enligt Trafikverket – samtidigt som skatten på bensin och diesel måste höjas.

Men att höja bensinpriset är en känslig politisk fråga. Enligt Trafikverket går en dubbelt så stor andel lön till bränsleskatt för landsbygdsbor som för storstadsbor, och därför behöver personer som bor på landsbygden kompenseras om bränsleskatten höjs.

– Vi tror det är viktigt att man på olika sätt, för att skapa acceptans för de här styrmedlen, tittar på kompensatoriska åtgärder, säger Lena Erixon till Ekot.

En mer långsiktig lösning som diskuteras just nu är en så kallad kilometerskatt. Här kan du läsa mer om hur det senaste förslaget ser ut.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-02 06:46
Stefan Eriksson

Jag tror att majoriteten av de som åker bil inte gör det för nöjes skull utan för att få vardagen och livet att fungera, varför straffa oss medel och låginkomstagare med ännu högre bensinpris?

#2 • Uppdaterat: 2020-11-02 07:24
LC4ever

Hur definierar de landsbygden? Allt utanför storstäderna?
Finns många som jobb-pendlar till och från storstäderna som har betydligt längre pendlingsväg än de som traditionellt "bor på landet".

#3 • Uppdaterat: 2020-11-02 08:07
Hackenbush

De skall stoppa de bilister som inte har råd att köpa nya klimatbilar/elbilar.
Vilka pensionärer vill/kan lägga 500.000-1 milj. på en ny bil?

#4 • Uppdaterat: 2020-11-02 08:33
mso 1000

Jag vill åka bil med så låg kostnad som möjligt.
I sommar med priser på drygt 12:- litern har jag kört men en milkostnad kring 6:- milen i bränsle.
Typ samma kostnad som jag hade på 90 talet när man körde gamm volvo.

Tyvärr tror jag att höjda drivmedelspriser behövs för att skynda på omställningen till fossilfritt.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-02 08:51
Grosser

Straffskatta fossilt eller fortsätta straffa miljön? Vilka ytterligheter är det vi rör oss emellan egentligen?
Den gyllene medelvägen är att öka inblandning av "gröna tillsatser" i fossil bensin/diesel några år till, en ökad skatt ska i så fall enbart belasta den fossila delen i drivmedlet. På sikt så uppnår vi utfasning av nya fossildrivna bilar och befintliga bilar kan köras sin livslängd ut på "grönt" bränsle.

#6 • Uppdaterat: 2020-11-02 09:22
Styrbjörn

Vad sägs om att sparka alla tyckare på Trafikverket och anställa fler som verkligen arbetar? Exempelvis sjuksköterskor.

#7 • Uppdaterat: 2020-11-02 09:28
Styggavargen

Är det inte dags att se över hur förstagångsköparen ser ut?, vilka bilmodeller dessa kör och väljer? Jag tycker mig se att de som som idag kommer i en ny bil oftast inte är en modell som är speciellt snäll mot klimatet. Det är SUV, sportbilar och Pickup's osv. Många väljer tex en lyx SUV framför en elbil idag och jag kan förstå dem på ett sätt, det är inte så "coolt" att komma i en Leaf eller något annan elbil som kostar runt 400-500 tkr. Jag ser inte riktigt hur utsläppen kan sjunka när trender som SUV mm kan på sikt minska utsläppen, vi måste åka runt i mindre bilar och framförallt vanliga bilar som är snålare på energin. Men jag har sagt länge, detta är ingen klimatkris egentligen... det är en energikris där alla vill använda mer energi än tidigare. Mer resurser går åt per tillverkad bil och sedan skall dessa nya bilar framföras på energi också.

#8 • Uppdaterat: 2020-11-02 09:30
1

Styrbjörn. Tror inte sjuksköterskorna är lämpade att jobba med sådana här frågor på Trafikverket, lika lite som att du skulle klara av det, kanske med ett mellanled innehållandes utbildning men det känns ineffektivt och så behövs ju sjuksköterskorna där de jobbar i dag.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-02 09:34
1

Ja. I dag är priset på diesel och bensin historiskt lågt: Samtidigt är medvetenheten om de miljömässiga problemen med dessa större än någonsin. Och alternativen poppar upp som svampar ur backen. Vill påstå att vi i dag absolut är reda att straffa ut fossila bränslen.

#a • Uppdaterat: 2020-11-02 10:04
FullBrew

Varför kan man inte skriva vad det handlar om eller är det så svårt?

Bara att inse att Sverige stannar om detta införs, de tror det finns pendel/tunnelbana i varje by som går varannan minut dit man ska åka.

https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo-och-teknik/trafikverket-varnar-branslepris-pa-50-krliter-kan-kravas/

Helt i linje med Agenda 2030.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.