
Toyota har utvecklat en ny generation bränslecellssystem – den tredje i ordningen. Största fördelen är enligt Toyota att bränslecellen ska ha samma hållbarhet och livslängd som en dieselmotor.
Toyota beskriver systemet som ”underhållsfritt” och den nya bränslecellen blir även effektivare och betydligt billigare jämfört med dagens generation. Den ska användas i både personbilar och lastbilar.
Räckvidden beräknas bli 20 procent längre än den utgående generationen. Bränslecellsbilen Toyota Mirai har i dag en räckvidd på omkring 65 mil som mest.
Bränslecellsbilar är än så länge ovanliga på vägarna – det finns inte många modeller att välja på och ytterst få tankstationer.
Förespråkarna hävdar att de sänker utsläppen jämfört med att köra på fossila bränslen och att det går snabbare att tanka vätgas än att snabbladda en elbil. Bränslecellsbilar är dock betydligt mindre effektiva än vanliga batterielbilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 2025-02-19 11:43 Så länge "batterimaffian"…
- 2025-02-18 17:56 bejje skrev: Man undrar ju…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.