Toyota har inte haft någon större framgång med sina vätgasbilar på den svenska marknaden. Men i vissa andra länder har det gått bättre.
Efter sedanmodellen Mirai ser nu även pickupmodellen Hilux ut att komma med vätgasdrift. Målgruppen är personer som behöver använda bilen som arbetsfordon men som inte har möjlighet att ladda ett batteri. Fokus ligger på driftsäkerhet och stryktålighet.
Drivlinan hämtas till stor del från Toyota Mirai och bilen har tre högtryckstankar med vätgas. Det finns dock även ett batteri som lagrar bränslecellens överskottsel.
Räckvidden beräknas hamna på omkring 60 mil och tanktiden beräknas till 4–5 minuter.
Toyota Hilux med bränslecell är fortfarande en prototyp och totalt ska tio bilar byggas för tester. Om de faller väl ut kan bilen sättas i serieproduktion, men det är oklart när.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.