Toyota har stora planer för vätgasdrivna förbränningsmotorer. Istället för att använda en bränslecell, som i Toyota Mirai, vill den japanska tillverkaren modifiera en vanlig bensinmotor för att kunna köras på vätgas.
Tanken är att sänka utsläppen jämfört med att köra på bensin, men tekniken har också kritiserats hårt av konkurrenten Honda som redan påstår sig ha testat och skrivit av idén helt.
Nu har Yamaha modifierat den bensindrivna V8-motorn på 5,0 liter som sitter i Lexus RC F för att kunna köras på vätgas. Enligt Toyota ska motorn inte behöva ändras särskilt mycket för att kunna köras på vätgas istället för bensin.
Samma motorljud
Både effekt och vridmoment ligger på ungefär samma nivå som för originalmotorn. Motorn ska ge 455 hk vid 6 800 r/min och 540 Nm vid 3 600 r/min. V8-ljudet ska bli detsamma som om motorn kördes på bensin.
Det är fortfarande oklart om tekniken ska serietillverkas, men Toyota ska samarbeta med Subaru, Mazda och Kawasaki för att försöka göra verklighet av idén. En vätgasdriven förbränningsmotor testas redan i en Toyota Corolla anpassad för motorsport och har även visats upp i prototypform i en Toyota GR Yaris. Yamaha har testat tekniken i fem års tid.
– Vätgasmotorer har potential att vara koldioxidneutrala samtidigt som de håller vår passion för förbränningsmotorer vid liv, säger Yamahachefen Yoshihiro Hidaka.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 25 februari 2022 Facit-vibbar på detta. Facit…
- 21 februari 2022 Robban, kolväten är det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.