Det är ingen hemlighet att Toyota förespråkar bränslecellsbilar. Den japanska biljätten har nyligen lanserat andra generationen Mirai som tankas med vätgas.
Fördelen jämfört med vanliga batterielbilar är att vätgasbilarna går snabbare att tanka och att räckvidden inte förkortas på samma sätt på vintern. Å andra sidan är tekniken inte lika energieffektiv och det finns fortfarande få vätgasmackar längs svenska vägar.
Nu kommer beskedet att Toyota utvecklar en vanlig förbränningsmotor som går att köra på komprimerad vätgas. Att köra på vätgas brukar annars kräva en bränslecell som omvandlar vätgas till elektricitet som driver hjulen, men Toyota planerar alltså att använda komprimerad vätgas direkt i en förbränningsmotor.
Tekniken ska först dyka upp i en specialversion av Corolla som utvecklas för att köra långlopp, till exempel 24-timmarsrace. Motorn som ska användas är samma trecylindriga 1,6-litersmotor med turbo som sitter i prestandamodellen GR Yaris.
För att motorn ska gå att köra på vätgas krävs att bränsleinsprutningen modifieras. Förbränningen sker snabbare än med bensin vilket enligt Toyota betyder en mer responsiv motor. Vätgasmotorn kommer inte ge några koldioxidutsläpp men däremot släpper den ut kväveoxider (NOx).
Eventuellt kan tekniken även dyka upp i vanliga produktionsbilar framöver, men det är inget som Toyota kommenterar.
Läs också: Billigare och snyggare – så bra är Toyotas nya vätgasbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.