Chefen för Toyota har inte visat sig vara någon förespråkare för batterielbilar. Toyota har visserligen visat upp den nya elbilen bZ4X, men Akio Toyoda har också sagt att ”fler elbilar ger högre utsläpp”.
När den japanska regeringen nu vill öka elbilsförsäljningen är Akio Toyoda, som inte bara är chef för Toyotakoncernen utan också ansvarig för japanska bilbranschorganisationen, kritiskt inställd.
Enligt honom kan en 100-procentig satsning på eldrift kosta Japan fem miljoner jobb. Åtta miljoner färre bilar kan tillverkas. Akio Toyoda vill inte att regeringen ska bestämma vilken teknik som ska användas för att sänka utsläppen.
– När det gäller koldioxidneutralitet är det koldioxid som är fienden, inte förbränningsmotorer. För att sänka utsläppen är det nödvändigt att ha praktiska och hållbara initiativ som passar olika situationer i olika länder, säger han till Automotive News.
Toyota har hittills satsat mer på vätgasbilar än batterielbilar. Det senaste initiativet är att utveckla en förbränningsmotor som går på vätgas.
Kommentarer till artikeln (27)
- 28 september 2021 Problemet är att det går åt…
- 28 september 2021 Jag förstår att Toyota är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.