För några nummer sedan skrev vi om Toyota Avensis-ägare som drabbats av motorhaverier efter att topplocksbultarna släppt. Nu har det visat sig att problemet även kan gälla Toyota RAV4, tillverkade mellan 2000 och 2005, som har samma tvåliters bensinmotor som Avensis. Det har RAV4-ägaren Folke Söderqvist, Bäckefors i Dalsland, fått erfara.
– Värmemätaren gick upp i topp, kylarvattnet hade sjunkit och motorn höll nästan på att koka. Verkstaden trodde först att det var en värmegivare som läckte. Men det visade sig att det var topplockspackningen. Bultarna satt helt lösa i motorblocket. Jag hävdar att det här är ett materialfel från fabrik och sådant ska inte ägarna behöva stå för, säger han.
Folke Söderqvist försökte få Toyota att stå för goodwill, men fick nobben med anledning av att han inte har servat bilen på auktoriserad verkstad. Det blev en dyrbar motorrenovering för hans bil istället. Enligt Toyota Sweden har man inte hört talas om liknande fall, varken i Sverige eller Europa i övrigt.
– Det finns flera Toyota-modeller som har samma motorkonstruktion som Avensis och RAV4. Gängorna i motorblocket hade släppt och låg och skramlade i hålen. Det är tokigt att de tror att en sån här konstruktion ska hålla i längden. Jag tror att det här är mycket vanligare fel än vad Toyota vill erkänna, säger Martin Häggman, som driver en fristående bilverkstad.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas motorproblem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja köper man Toyota så får man en kalldusch när det krånglar. De är dåliga på goodwill. Kvalitén är inte vad den borde vara. Dåliga konstruktioner som de lägger ägarna tillast för.
Toyota är bland de klart bästa i branschen på Goodwill enligt mina erfarenheter.
Jag har varit med om ett likande fall som detta på en Toyota på en 10 år gammal Camry där det visade sig att vattenpumpen börjat läcka under en tid vilket inte ägaren uppmärksammat (som aldrig öppnade huven) vilket hade orsakat detta då bilen till slut började gå het.
Det är tyvärr sådana saker som inte framkommer när det skrivits i pressen om att vissa Toyota-ägare har fått dåliga gängor i sina kokande Aluminium-motorer (som introducerades omkring -00 hos Toyota).
Om en sådan motor tex har en läckande vattenpump eller slang-motorvärmare och ingen uppmärksammar att motorn går med för låg kylvätske-nivå och därmed börjar gå het så är en hel-aluminium-motor mycket kännsligare än äldre motorer i gutjärn och när motorn går för het så expanderar motorn och något måste ge med sig, i det fallet så kan topplocks-gängorna i motorblocket ge med sig varpå man sedan tror att detta har orsakat att motorn gått hett när det i själva verket varit tex. den läckande vattenpumpen och för låg kylvätske-nivå som gjort att motorn kokat som därmed gett en följdskada med rensade gängor i motorblocket vilket självklart inte bara kan inträffa på Toyotas aluminium-motorer men som alltid blir det stora rubriker så fort något misstänks på en Toyota.
Hade detta varit ett vanligt fabrikationsfel med att gängorna helt plötsligt skulle släppa och orsaka kokningen så hade knappast Toyota varit bilen med mins maskinskador av alla bilmärken enligt oberoende undersökningar som tex http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/rapporter_o_undersokningar/maskinskaderapport/sidor/default.aspx
Hoppsan Toyota, vilken otur.
Undrar om Hanzzon har betalt för att försvara och försöka bortförklara alla fel på Toyota.
Sedan är det det här med urusla "smitningar": "Folke Söderqvist försökte få Toyota att stå för goodwill, men fick nobben med anledning av att han inte har servat bilen på auktoriserad verkstad."
Det här är bara så j-vla lågt.
Avslutningsvis får gärna textförfattaren och många andra fatta att det INTE heter bult utan skruv! Bult är en OGÄNGAD metallpinne med huvud för hopfogning medan skruv ÄR just gängad.
leifer, Toyota är sorgligt dåliga med varningslampor. I min brors Toyota Yaris saknas varning för kylvatten, oljenivå, trasig glödlampa, spolarvätskenivå, slitna bromsar, service indikator och lågt lufttryck i däcken. Rena rama forntiden i en Toyota av årsmodell 2010.
Hanzzon, det var ju när tempmätaren visade för hög temperatur som det konstaterades att kylvätskan minskat, felet hade alltså uppstått tidigare och säkert inte på grund av för låg kylvätskenivå.
En annan sak, om motorn har aluminiumblock eller gjutjärn spelar inte så stor roll om motorn blir överhettad.
Skillnaden ligger i att med al-block blir skadorna större, just för att skruvgängorna kan bli utsträckta, medan det med gjutjärnsblock räcker med att plana toppen.
Förr i tiden var det enklare, då var ofta både block och topp av gjutjärn och då var det sällsynt med skador vid överhettning.
Sedan håller jag med kapten, det är ett vanligt oskick att inte kunna skilja på bult och skruv, men tyvärr ganska vanligt hos de tekniskt ointresserade, men en redaktör i en motortidning ska känna till skillnaden.
Har ni hjulskruvar eller hjulbultar till era fälgar? :)
Skruvar eller muttrar.
Har du bult får du slå fast dem.
Det här är den officiella förklaringen på en bult:
"En ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning, med eller utan skalle. Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogningen".
Lekmannamässigt säger man bult till större skruvar. Det är faktiskt ganska allmänt så. Typ M12 och uppåt
Undrar varför Thommys köper en omodern Toyota om han vill ha senaste finesserna som elektrisk handbroms och en motor utan vanlig oljesticka.
Jag och många andra Toyotaägare väljer detta bilmärke för att vi vill ha fungerande bilar. Vi struntar i om de är fula och uppskattar en handbromsspak mellan framstolarna och att luckan till tanklocket öppnas med spak kopplad till en vajer. Om vi velat ha senaste tekniken och utsökt design, skulle vi nog valt en fransk eller italiensk bil. För övrigt så är det inte så stor skillnad på funktionen mellan ett vanligt visarinstrument och en varningslampa för motortemperatur, då visarinstrumentets visare visar samma värde mellan 65 och 90 grader för att sedan öka dramatiskt vid 92 grader. (Ursäkta om mina gradangivelser inte är helt rätt, men ni förstår nog principen ändå)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.