I utvecklingen mot självkörande bilar har bilföretag valt olika vägar. Volvo tror på lidar, som med hjälp av laserimpulser kan orientera sig. Nackdelen med lidar är än så länge att den är dyr.
Chefen för Tesla, Elon Musk, har däremot dömt ut tekniken och kallat den för en "krycka" för självkörande bilar. Han anser att kamerabaserade system är mycket bättre med mer högupplösta bilder. Tesla började i fjol sälja bilar utan radarsensorer som istället helt förlitar sig på vad bilarnas kameror samlar in för att orientera sig.
Nu har Toyotas dotterbolag Woven Planet, som sysslar med utveckling av autonom teknik, valt att göra som Tesla. Till nyhetsbyrån Reuters berättar de att de använder kameror som är 90 procent billigare än de sensorer som använts förut. Istället för att utrusta få bilar med dyr teknik för att samla in vägdata, är tanken sätta billiga kameror i större bilflottor.
– Vi behöver mycket data. Och det räcker inte att bara ha en liten mängd data som samlas in av en liten flotta av väldigt dyra, självkörande fordon, säger Michael Benisch, vice ingenjörschef på Woven Planet, till Reuters.
På det här sättet menar företaget att den stora mängd data som de billiga kamerorna samlar in hjälper till att träna självkörande system att bli så bra att de når ett genombrott som minskar kostnaderna och gör att tekniken kan skalas upp.
Men det betyder inte att Toyota stänger dörren för andra typer av sensorer. För förarlösa robottaxibilar och liknande kommer man fortfarande att använda sig av olika typer av sensorer eftersom det anses vara det mest säkra tillvägagångssättet.
– Om många, många år är det fullt möjligt att kamerateknik kan komma ikapp och köra om några av de mer avancerade sensorerna, säger Michael Benisch.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 8 april 2022 Jag skrev ett lång inlägg…
- 8 april 2022 Hur bra är lidar vid…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.