Toyota har med kort varsel bestämt sig för att dra tillbaka den fyrhjulsdrivna versionen av elbilen BZ4x från ett stort, oberoende räckviddstest i Norge.
Den 1 februari arrangerar Norges Automobilforbund NAF, tillsammans med den norska tidningen Motor och Vi Bilägare, sitt årliga räckviddstest på norska vintervägar. Under testet körs bilarna tills batterierna är så urladdade att bilen slutar driva, för att få fram en verklig räckviddssiffra för varje modell.
Men av de 31 nya elbilsmodeller som ursprungligen skulle vara med finns nu bara 29 kvar, efter att Toyota valt att inte delta med den fyrhjulsdrivna versionen av sin enda elbilsmodell BZ4x. Även systermodellen Subaru Solterra dras tillbaka.
Toyota och Subaru kommer i stället endast ha med de framhjulsdrivna versionerna av de identiska modellerna, eftersom de har längre räckvidd.
– Vi har valt att delta med den modellen som går längst och tänker att det är den bästa lösningen, säger Toyotas norska informationschef Espen Olsen till TV2.
Toyota BZ4x har nyligen kritiserats för att dess verkliga räckvidd är betydligt kortare än vad tillverkaren angett. Toyota har sedan dess skickat ut en uppdatering till bilarna som ändrar om räckviddsmätaren så föraren bättre kan utnyttja den tillgängliga batterikapaciteten.
Modellen har även haft andra problem. Strax efter lanseringen återkallades samtliga exemplar efter att man upptäckt att hjulen kunde ramla av under färd.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (29)
- 3 februari 2023 SnookerPro skrev: Jag kan…
- 2 februari 2023 Jag kan omöjligen kommentera…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.