Det tog tid innan Toyota lanserade en helt eldriven bilmodell i Europa. Företaget har annars hållit fast vid hybridbilar, men bZ4X blir startskottet för Toyotas nya elbilssatsning.
Problemet är att modellen fått en skakig start. Inledningsvis stoppades produktionen tillfälligt efter rapporter om att hjulen plötsligt kunde lossna under färd. Toyota tvingades i samband med detta återkalla 2 700 bilar för åtgärd.
Som om detta inte vore nog har bZ4X återigen hamnat i strålkastarskenet av fel anledning. Efter ett test gjort av danska FDM är Toyotas utlovade räckvidd i bZ4X starkt ifrågasatt. Två exemplar, en framhjulsdriven och ett fyrhjulsdriven bil, kom bara drygt hälften så långt som utlovat.
– Det är normalt att våra mätningar i elbilar på motorväg ger kortare räckvidd än den officiella siffran, men det här resultatet är en besvikelse. Räckvidden är betydligt sämre än för konkurrenterna, säger testchefen Søren W Rasmussen.
Halva räckvidden borta
Enligt Toyota ska den framhjulsdrivna versionen klara 50,4 mil per laddning, men i testet kom testlaget aldrig längre än 24,6 mil. Även den fyrhjulsdrivna varianten tilldelades kraftigt underkänt, då utlovade 46,1 mil enbart blev 21,5 mil trots envisa försök att komma längre än så.
Testet utfördes under det kyliga vinterhalvåret. Kylan får förstås en negativ påverkan på räckvidden, men det räcker inte helt för att förklara och försvara det bristfälliga räckviddsresultatet och sajten ifrågasätter även att bilens batteri är så stort som Toyota utlovar.
Liknande testresultat har även uppmätts i Norge av sajten Elbil24 och i Sverige av tidningen Elbilen. Toyota i Danmark och Japan ser allvarligt på testresultatet och har startat en egen utredning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (19)
- 30 november 2022 hx30, Det är väl ändå…
- 30 november 2022 Mr Snoid, nu ja!? Förr körde…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.