Toyota BZ4X, märkets första försök till en massproducerad elbil, har inte varit någon framgångssaga. Modellen fick ett svalt mottagande när den lanserades i våras och var ingen kioskvältare varken när det gällde räckvidd, finesser eller pris.
Och värre skulle det bli. I juni i år, bara veckor efter debuten, stoppades plötsligt försäljningen – och samtliga av de 2 700 bilar som hunnit levereras drogs tillbaka.
Anledningen? Hjulen kunde trilla av.
”Efter en kort körsträcka kan alla navbultar lossna så mycket att hjulet kan lösgöras från fordonet”, skrev Toyota själva om det minst sagt bekymrande ärendet, och uppmanade de kunder som hunnit få sina bilar att sluta köra med dem omedelbart.
Under de fyra månader som har passerat sedan dess har det inte hänt så mycket. Försäljningen av både BZ4X och systermodellen Subaru Solterra har stått helt stilla, och drabbade kunder har kört omkring med bensindrivna lånebilar.
Problemet: Var för snabb
Men på torsdagen meddelade Toyota att de hittat en lösning på de lösgörande hjulen och att leveranserna åter är igång.
Enligt Christian Hallin, Toyotas svenska informationschef, var problemet att de ursprungliga hjulbultarna inte var anpassade för bilens höga prestanda.
– Som alla andra elbilar är den väldigt snabb, säger han till Vi Bilägare.
– De som hände under vissa mer extrema körförhållanden var att de blev lösa, och så småningom lossnade, fortsätter han.
De ursprungliga hjulbultarna ska nu vara utbytta mot en ny typ – som inte lossnar från bilen.
I Sverige Toyota ännu inte levererat några BZ4X till sina kunder. Däremot finns det ett hundratal demobilar hos landets återförsäljare, som nu ska få de nya hjulbultarna installerade.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (72)
- 14 oktober 2022 saabnisse skrev: Snoid, det…
- 14 oktober 2022 40 Det skulle kunna funka. :…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.