Toyota har fått en hel del kritik för elbilsmodellen bZ4X. Trots att den lanserats långt efter flera viktiga konkurrenter har den betydligt kortare räckvidd på vintern.
Det är också något som uppmärksammades i Vi Bilägares test. Det är framför allt den höga förbrukningen som överraskar i Toyotas elbil.
”Den är en praktbesvikelse. Världens största tillverkare är sist ut i elbilsracet med en bil som inte alls håller måttet”, skrev vår testförare Calle Carlquist.
På den norska marknaden har nu flera köpare valt att avbryta sin beställning på Toyota bZ4X, skriver sajten Motor som intervjuat flera av dem.
– Vi blev lovade, både i text och film, en bil som skulle klara av det norska vinterklimatet superbra och som skulle ha mycket mindre förlust av räckvidden än andra elbilar, säger en köpare.
En annan bZ4X-ägare försökte först sälja sin bil, men beskriver den som ”osäljbar” i andra hand eftersom alla eventuella köpare frågar om räckvidden.
En av köparna beskriver sin bil som ”osäljbar”
Toyota i Norge vill inte uppge hur många som tagit bort sin beställning eller försökt häva köpet efter att de fått bilen levererad, men det ska fortfarande vara möjligt att göra utan kostnad för norska kunder. De exakta villkoren görs upp individuellt för varje kund.
Företaget uppger också att alla kunder ska vara nöjda med sitt köp.
– Vi måste vara självkritiska om att vi inte informerat kunderna bättre om hur bilen kan prestera i norskt vinterklimat, säger informationschefen Espen Olsen på Toyota i Norge till Motor.
Beskedet upprepades också på en presskonferens som hölls nyligen, skriver branschsajten Bilnytt.
– I nuläget accepterar vi avbeställningar om bilen inte passar kunderna, medger chefen för Toyota i Norge.
På den svenska marknaden har leveranserna av Toyota bZ4x ännu inte kommit igång. Märkets informationschef Christian Hallin har tidigare sagt att leveranserna ska påbörjas under ”början av 2023”. Nu beräknas de första leveranserna ske i april eller maj.
– I de fall en kund inte önskar fullfölja köpet av sin bZ4X ber vi dem att kontakta sin lokala återförsäljare för en dialog kring vilka möjligheter som finns. Vårt mål är alltid att våra kunder ska känna sig nöjda med sitt köp, säger han till Vi Bilägare.
- Toyota ska göra flera ändringar i mjukvaran på bZ4X.
- Bland annat utökas antalet gånger som bilen kan snabbladdas per dag utan att laddkapaciteten sänks.
- Dessutom införs en procentsiffra för hur mycket batterikapacitet som finns kvar, den kvarvarande räckvidden ska beräknas bättre och förbrukningssiffran ska inte ta med laddförluster i beräkningen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (49)
- 29 mars 2023 saabnisse skrev: Mc, det…
- 29 mars 2023 Snoid Den har ju iallafall…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.