Många Toyota Prius kan ha problem med både bränsletank och krockkuddar och måste återkallas.
Fel på krockkuddar från Autoliv och läckande bränsletankar berör sammanlagt drygt 3,4 miljoner fordon globalt.
Toyota går ut med två separata återkallelser. Den ena rör sidokrockkuddar i sammanlagt 1,43 miljoner Toyota Prius och Lexus CT200h tillverkade mellan 2010-2012, enligt TT. Krockkuddarna, som tillverkats av svenska företaget Autoliv, kan ha en spricka som gör att de riskerar att inte blåsas upp ordentligt.
Dessutom finns det risk att uppblåsningsmekanismen skulle spridas i kupén och orsaka skador. Autoliv skriver i ett pressmeddelande att inga personskador kopplats till felet hittills och att vid samtliga sju inrapporterade händelser med sidokrockkuddarna har bilarna stått parkerade utan passagerare i.
Den andra återkallelsen har att göra med bränsletankarna i Prius, Auris och Corolla, produktionsår 2006-2015. Det kan uppstå sprickor i bränsletankarna vilket kan orsaka läckage. 2,87 miljoner fordon påverkas, de flesta finns i Japan och Kina. Eftersom runt 900 000 Priusmodeller omfattas av båda felen, uppgår det totala antalet fordon som måste återkallas till drygt 3,4 miljoner.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Dessutom finns det risk att uppblåsningsmekanismen skulle spridas i kupén och orsaka skador. Autoliv skriver i ett pressmeddelande att inga personskador kopplats till felet hittills och att vid samtliga sju inrapporterade händelser med sidokrockkuddarna har bilarna stått parkerade utan passagerare i.
Den andra återkallelsen har att göra med bränsletankarna i Prius, Auris och Corolla, produktionsår 2006-2015. Det kan uppstå sprickor i bränsletankarna vilket kan orsaka läckage. 2,87 miljoner fordon påverkas, de flesta finns i Japan och Kina. Eftersom runt 900 000 Priusmodeller omfattas av båda felen, uppgår det totala antalet fordon som måste återkallas till drygt 3,4 miljoner.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mitt svar på frågan: Självklart är det bra att man tar sitt ansvar och återkallar INNAN någon skada skett.
Man skulle ju kunna neka in i det sista.. Det har ju dock visat sig vara en dum strategi ;)
*Lutar mig bakåt med en skål popcorn och väntar med spänning....*
Detta är kundvård, för andra bilmärken är det kvalitetsproblem.
Haha
Hacken, båda problemen känns svåra att förutse men visst är det kvalitetsproblem. Bra dock att man tar ansvar och fixar det gratis i efterhand. Men det du säger om andra märken stämmer ju inte, för VW är det inget kvalitesproblem och inget man återkallar för när t.ex. motorer drar massa olja eller där kamkedjor rasar. Det ska vara så tydligen och kunder som klagar är bara dumma och vill företaget ont.
Helt förutsägbart...
Det vore märkligt om inte just dessa krockkuddar sitter också i andra fabrikat. Takatakuddarna sitter i ett stort antal bilmärken. Vad händer just nu med Autolivs aktiekurs?
IngoS: Enligt Autoliv gäller detta bara Toyota och Lexus.
Autolivs kurs sjönk ca: 10 % på grund av uppgiften om felet på deras krockgardiner.
Toyota fuskar som vanligt... Och kunderna får åka till verkstaden igen..
Kasta sten i glashus HT19...
Fuska...
Kunder till verkstad...
Känns bekant
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.