Det brukar vara ganska jämnt mellan Toyota och Volkswagen när det gäller kampen om titeln världens största biltillverkare – och så blev det även 2021.
Toyotas försäljning ökade med tio procent jämfört med 2020 och kunde därmed bibehålla förstaplatsen med 10 496 000 byggda bilar.
– Att vara nummer att har aldrig varit vårt fokus och vi ser vår prestation som ett kollektivt resultat av varje enskild kund som valt att stötta våra märken. Vårt mål är att vara bäst när det gäller säkerhet och kvalitet, säger talespersonen Shiori Hashimoto.
Omvänt när det gäller elbilar
Hos Volkswagen sjönk istället försäljningen med 4,5 procent till 8 882 000 bilar och gapet mellan tillverkarna är därmed 1,6 miljoner bilar. Förra året var gapet betydligt mindre – bara 220 000 bilar.
Även Toyota har nu börjat känna av komponentbristen på allvar, något som även drabbat de flesta andra biltillverkare. För Toyotas del finns också ett annat orosmoln: den första nya elbilen som ska lanseras på flera stora marknader kommer först i år.
Där har istället Volkswagen ett stort försprång. Toyota sålde visserligen rekordmånga hybridbilar förra året, men bara 14 400 batterielbilar. Det ska jämföras med 450 000 elbilar hos VW-koncernen – nästan en fördubbling mot 2020, men i sin tur bara hälften så mycket som Tesla.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 30 januari 2022 Lösningen är teknisk…
- 30 januari 2022 Det du missar J.L är att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.