Nästa artikel
Europeisk bilförsäljning rasar – men biltillverkarna gör rekordvinster
Nyheter

Europeisk bilförsäljning rasar – men biltillverkarna gör rekordvinster

Publicerad 16 september 2021 (uppdaterad 16 september 2021)
"Ju färre bilar tillverkarna säljer, desto mer pengar tjänar de”

Juli och augusti har varit dystra månader för Europas bilindustri – i alla fall sett till antal sålda bilar. Efter att försäljningen sakta men säkert klättrat uppåt under året har de två sista sommarmånaderna inneburit tapp på 18 respektive 24 procent. Och det jämfört med krisåret 2020, då pandemin fortfarande härjade fritt.

Enligt siffror från branschorganisationen Acea har det inte sålts färre bilar i juli och augusti sedan slutet av Eurokrisen 2013. Hittills i år har försäljningen sammanlagt ökat med 13 procent jämfört med 2020 – en mycket lägre siffra än väntat.

Förklaringen är bristen på halvledare – utan chip kan bilar inte byggas. Biltillverkare har under året dragit ned på produktionen och i perioder stoppat produktionsbanden helt. Flera företag har varnat för att chipbristen skulle bli värre under andra halvåret, vilket den nu verkar ha blivit.

Men trots att försäljningssiffrorna antyder att bilindustrin är i kris går det ingen nöd på biltillverkarna – många av dem tjänar mer pengar nu än någonsin. Enligt en studie av konsultfirman Ernst & Young gjorde världens 16 största biltillverkare en sammanlagd vinst på 58 miljarder kronor under årets första sex månader. Det är den högsta siffran någonsin.

Enligt konsultfirmans expert Peter Voss beror det delvis på de stora statliga stödpaket som delades ut i samband med coronakrisen. Men en ökad efterfrågan på bilar har också skapat en ”gynnsam prismiljö” för biltillverkarna.

”Chipbristen innebär att biltillverkare fokuserar på bilar med hög vinstmarginal och att de fokuserar mindre på att ge rabatter för att öka försäljningen. Just nu är efterfrågan högre än tillgången och det har sektorn utnyttjat”, skriver han.

Vad det innebär i klarspråk är till exempel att Mercedes hellre bygger lyxbilen S-klass än ekonomibilen A-klass – eftersom de tjänar mer pengar på den förstnämnda.

Arndt Ellinghorst på analysfirman Bernstein summerar situationen i en rapport. ”Är inte bilindustrin märklig? Ju färre bilar tillverkarna säljer, desto mer pengar tjänar de”, skriver han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (28)

  • 20 september 2021 hx30 skrev: Små bilar…
  • 20 september 2021 Ja öm tå var det tydligen…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.