Nästa artikel
Chipbrist hos Toyota och Volkswagen
Nyheter

Chipbrist hos Toyota och Volkswagen

Publicerad 19 augusti 2021 (uppdaterad 19 augusti 2021)
Toyota skalar ner produktionen med 40 procent och Volkswagen befarar att de måste göra ytterligare uppoffringar i sitt redan påverkade bilbyggande.

När flera bilmärken kämpat med brist på halvledare i coronapandemins spår har Toyota klarat sig relativt bra jämfört med sina konkurrenter. Detta eftersom de efter olyckan vid kärnkraftverket i Fukushima 2011 lärde sig att ha ett större reservlager med chip för att säkerställa produktionen.


Men nu verkar även världens största biltillverkare – sett till försäljningsvolym – bli tvungen att vidta åtgärder. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Toyota behöver skära ner på bilproduktionen med 40 procent i september mot vad som tidigare planerats. Det innebär att 360.000 färre bilar globalt rullar ut från tillverkningslinorna. Enligt Automotive News betyder det att europeiska marknaden går miste om 40.000 tilltänkta bilar.


Toyota säger i ett uttalande att 14 fabriker i Japan påverkas och 27 av deras 28 tillverkningslinor. Modeller som omfattas är bland andra RAV4, Yaris, Yaris Cross samt Yaris GR, Prius och Corolla.

Samtidigt går Volkswagen ut med att de kan behöva vidta fler åtgärder än vad som redan gjorts till följd av att det inte finns nog med halvledare.  
– Vi räknar för närvarande med att försörjningen av chip kommer att vara mycket skiftande och slimmad under tredje kvartalet. Vi kan inte utesluta ytterligare förändringar i produktionen", säger bilföretaget i en kommentar till Reuters.  


I mars sa Volkswagengruppens chef Herbert Diess att verksamheten hindrats från att bygga 100.000 bilar till följd av att det inte funnits nog med halvledare att tillgå.

Här kan du läsa samlade nyheter om den globala chipbristen

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.