Nästa artikel
Toppen passerad för bilkörandet
Nyheter

Toppen passerad för bilkörandet

Publicerad 6 maj 2013 (uppdaterad 6 maj 2013)
Det är inte bara försäljningen som sjunker. Nu lägger folk i västvärlden också allt färre mil under hjulen, rapporterar SR Ekot.

Städerna blir större, kollektivtrafiken bättre och bensinen dyrare. Dessutom har det blivit svårare att hitta parkeringsplats och dyrare när väl hittar en ledig ruta. Det är bara några av orsakerna till att bilåkandet minskar, enligt Ekot i Sveriges Radio.

Det är en trend som inte bara märks i Sverige. Ekot rapporterar att experter har märkt tendenserna över hela västvärlden. Fenomenet kallas för ”peak car” och betyder i stort sett att bilåkandet har passerat sin topp.

Samhällsförändringen innebär inte bara att färre kör bil, den innebär också att de som faktiskt kör sitter bakom ratten i färre mil. Allt sammantaget gör också att bränsleförsäljningen sjunker ordentligt.

Under årets första kvartal backade bensinförsäljningen med hela sju procent, jämfört med samma period förra året, enligt Ekot. Och under förra året sjönk den med knappt tio procent. Utöver lågkonjunkturen och den minskade bilkörningen ligger att nya bilar är allt mer bränslesnåla, och att allt fler väljer diesel, bakom bensinens nedgång.

Diskutera: Tror du att bilåkandet har passerat toppen?

Bästa arbetssättet för ett lyckat resultat

Som redan konstaterats finns det inga genvägar utan vill du få en ren ruta får du vara beredd att jobba lite. Och ju smutsigare glas desto mer arbete kommer det att krävas.

1. Till att börja med bör du arbeta i skugga så att inte putsmedlet torkar för fort. Givetvis ska du följa tillverkarens instruktioner men generellt sett fungerar det bäst med att ta en ruta i taget och att låta medlet verka ett litet tag så att smutsen lyfter från glaset.

2. Är rutan rejält smutsig kan det vara bra att först torka bort det mesta av putsmedlet med torkpapper innan man går på och torkar rent och torrt med mikrofiberduk. Den ska naturligtvis vara ren och så fort den är mer än bara fuktig ska du byta till en torr. En blöt trasa är nämligen mättad och kommer inte att suga upp vätskan och därmed inte heller smutsen utan bara smeta runt den på rutan.

3. Oavsett noggrannhet kan du räkna med att det kan finnas spår av puts kvar när rutan torkat. Här där det bäst att göra en polering med (ännu) en ren mikrofiberduk. Sedan är det bara att njuta av utsikten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

I och med att t.ex. cykelförsäljningen ständigt ökar samtidigt som allt färre tar körkort så tror jag nog trenden att köra mindre bil kommer att hålla i sig inom en överskådlig framtid.
Många har väl insett att om man bor i storstadsregionerna så går det rätt smidigt att leva utan körkort och bil, och då väljer man att lägga pengarna på något annat istället.
För det är ju trots allt en massa pengar man plöjer ner i sitt bilägande...

#2 • Uppdaterat: 2013-05-06 11:04
Hackenbush

Om man kollar ordentligt på kostnaderna på att äga sin bil så skulle man nog verkligen överväga om det är någon idé att ha bilen kvar. (i alla fall om inte bilen är helt nödvändig för jobbets skull och då har man väl ofta en tjänstebil)
Det är bekvämt med bil men det kostar minsann en hel del.
Det stämmer enligt ovan att man faktiskt aktivt försöker minska sitt bilkörande till ett minimum.
Hittills använder jag bilen för jobbpendling (p.g.a. stor tidsbesparing) men till hösten när pågatågen är utbyggda skall jag åka tåg istället till jobbet.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-06 19:14
Klarsyn

I Kina som är på väg från U-land till I-land minskar cyklarna och ökar bilarna.
I Sverige som är på väg från I-land till U-land ökar cyklarna och minskar bilarna. Den mörknande framtid är vår.

#4 • Uppdaterat: 2013-05-06 19:57
Bil-Doc

klarsyn: haha den var bra. det luktar lite saning i det hela..

#5 • Uppdaterat: 2013-05-11 14:21
Bortom

7% mindre bensinförsäljning är inte något mått på att bilåkandet sjunker. Trafiken är tätare nu på varje ort och i varje stad än för 5-10 år sen. Vad är det som minskar då? Inte är det bilåkandet i alla fall.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-12 11:57
snabb95

Det säkraste sättet att veta hur många mil vi kör är att ta stattestiken från bilprovningen som varje gång skriver av dato och mätarställning.
Det skulle också vara ett mycket smartare sätt att multiplicerat med CO2/km för bilen i fråga debitera vägskatt/miljöskatt än att som i dag bara titta på CO2/km.
Men nu efter privatiseringen av bilprovningen så funkar väl inte det heller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.