Nästa artikel
Vill begränsa utsläpp till 68 gram
Nyheter

Vill begränsa utsläpp till 68 gram

Publicerad 25 april 2013 (uppdaterad 26 april 2013)
68 gram per kilometer. Så lågt vill EU-politiker begränsa utsläppen från bilar redan till år 2025, efter diskussion i miljökommittén.

EU befinner sig mitt i processen att avgöra hur mycket koldioxid som nybilar ska få tillåtelse att släppa ut de kommande åren. Miljökommissionen har nu kommit överens om att genomsnittsbilen maximalt får släppa ut 95 gram per kilometer från och med år 2020.

Överenskommelsen innebär en rejäl skärpning av kraven jämfört med dem på 130 gram per kilometer som börjar gälla 2015. Samtidigt väntar ännu hårdare krav runt hörnet. EU-politikerna diskuterade också en framtida målsättning att sänka förbrukningen till mellan 68 och 78 gram per kilometer redan 2025.

Kan tillverka prestandabilar
Förslaget lämnar samtidigt ett kryphål öppet. Undantag ska kunna ges i begränsad omfattning och efter strikta regler. Det lär göra vissa biltillverkare, framför allt tyska premiummärken, nöjda efter att de lobbat för möjligheten att bygga kraftfulla och törstiga prestandabilar om de även bygger elbilar.

Dock återstår fortfarande en omröstning i EU-parlamentet innan gränsen för 2020 kan spikas. Att förslaget går igenom är dock inte en självklarhet eftersom stater som Tyskland tenderar att hålla sin bilindustri om ryggen, tror Automotive news. Förhoppningen är att få igenom en lag innan parlamentet tar sommarledigt i augusti.

Enligt siffror från JATO Dynamics sjönk utsläppen från nybilar i EU till 132,3 gram per kilometer förra året, att jämföra med 136,2 gram året innan.

Diskutera: Hur realistiskt tror du att 68 gram per kilometer är 2025?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-25 18:16
Arbu11

"Diskutera: Hur realistiskt tror du att 68 gram per kilometer är 2015?"

2025 skall det nog stå där va? Och det tror jag är väldigt realistiskt, med tanke på vad som skett de senaste 12 åren så lär det kunna sjunka så lågt på 12 år... Bra att man sätter krav!

#2 • Uppdaterat: 2013-04-25 20:12
Mr Colt

Absolut inga problem för tillverkarna men desto större problem för kunderna, för detta kommer kosta pengar och var får tillverkaren tillbaka dessa? Jo genom kraftigt höjda priser på produkterna.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-26 07:47
Mistro

Detta skall inte behöva bli något problem för någon.
Vill man som biltillverkare kunna sälja några bilar så gäller det att följa med både utveckling och lagkrav.
Bilarna behöver inte heller bli dyrare men någonstans behöver vi kanske kompromissa vad gäller storlek på bil och prestanda.
Att biltillverkarna idag gärna vill ta ut hutlösa priser för elbilar och hybrider finns det förståss fler orsaker till än att de är dyrare att bygga.

Vi som kunder anpassar oss efter lagkraven samt vad som finns att tillgå på marknaden och om det är elbil som gäller till år 2025,..ja då kommer vi även att acceptera detta.
Största problemet är inte att kunderna INTE vill förändras till det miljövänliga utan det är biltillverkarna som vill fortsätta kunna "sko" sig tillsammans med oljebolagen mfl.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-29 10:11
S-E S

Undrar på vilka genomsnittliga utsläpp EU-kommisionens tjänstebilar kommer att ha år 2015? Är 250 g per km en realistisk siffra eller i underkant?
Ett bra exempel på att man inte lever som man lär?

#5 • Uppdaterat: 2013-04-29 14:32
hultarn

När marknaden översvämmas av "värstingversioner" av redan motorstarka bilar, känns det lite löjligt att prata om 68 g/km.

Vem behöver egentligen bilar som gör över 250? Det finns 1 (ett) land i Europa där man får köra fortare än 130, och detta enbart på vissa sträckor.
Vad ska vi då med 4-5-600 hk till? I bilar som väger runt 2 ton?

#6 • Uppdaterat: 2013-04-29 17:31
S-E S

Jo förstår du Hultarn. Penisförlängare kallas dessa bilar som säljs till behövande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.