Just nu pågår sluttesterna i tävlingen Årets Bil i norddanska Tversted. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner har två favoriter inför slutomröstningen.
Diskutera: Vilken är årets bil enligt dig?
Diskutera: Vilken är årets bil enligt dig?
När Vibilagare.se når Marianne Sterner är hon ute på de danska vägarna och kör nya Porsche Panamera.
- Hörru du, det här är en så häftig bil, en fantastisk bil. 500 hästar, fyrhjulsdrift, turbo. Det här har varit roliga timmen, säger hon.
Vad är Årets Bil för något?
- Det är en omröstning som pågått i hur många år som helst nu. Jag minns inte exakt, men det är över 40 år. I den här omröstningen röstar 59 motorjournalister från 27 europeiska länder fram titeln årets bästa bil.
Det var redan 1963 som en holländsk motorjournalist kom med initiativet att journalister från flera länder kunde samarbeta och dela ut pris till årets bästa bil. Detta skulle dessutom ge priset hög trovärdighet.
- I år är det 33 kandidater, och vi har 29 här, med olika motorer och i olika varianter, säger Marianne Sterner.
Det låter mycket, hur ska ni hinna med allt?
- Det är en full arbetsvecka. Vi kör från morgon till kväll och försöker hinna med så många som möjligt.
Har någon bil överraskat?
- Nej, egentligen inte, de flesta har jag provat tidigare. Men jag har fått bekräftat det jag funderat på, angående vilka jag vill ha till final.
Vilka tänker du på då?
- Vi får välja sju stycken som vi så småningom ska rösta på. Jag ska se om jag minns: Toyota IQ, Volkswagen Polo, Opel Astra, Mercedes E-klass, Skoda Yeti, Citroën C3 Picasso och Peugeot 3008.
Vilken bil vinner?
- Jag tror att Toyota IQ och Volkswagen Polo har stora chanser, säger Marianne Sterner.
- IQ är en liten och smart bil som innehåller mycket nytänkande. Den är miljövänlig och imponerande så till vida att man kan åka fyra personer i den, trots att den bara är 2,5 meter lång.
Polo då?
- Polo är en väldigt helgjuten och mogen bil, otroligt bra komfort för pengarna.
Ã-ver den sprakande telefonledningen hörs Porschen sakta ner.
- Nu är jag tillbaka vid testbasen och nästa person ska ha bilen. Med den här breda bilen ska jag backa in i den minsta parkeringsfickan. Och trettio personer tittar på!
Parkeringen går bra och på väg ur bilen hälsar en rysk kollega.
- Nu är det presskonferenser och vi motorjournalister får intervjua representanter från tillverkarna. Då får de förklara varför de gjort si eller så, säger Marianne Sterner.
Vad händer resten av veckan?
- Vi fortsätter att prova bilar. Vi har redan hunnit fotograferat alla bilar tillsammans på stranden här. Då var det en fruktansvärd storm och man kunde knappt andas, det var ett sådant sanddrev. Men nu har det mojnat, så vi är glada, säger Marianne Sterner.
Diskutera: Vilken bil skulle du utse till årets bil 2010?
- Hörru du, det här är en så häftig bil, en fantastisk bil. 500 hästar, fyrhjulsdrift, turbo. Det här har varit roliga timmen, säger hon.
Vad är Årets Bil för något?
- Det är en omröstning som pågått i hur många år som helst nu. Jag minns inte exakt, men det är över 40 år. I den här omröstningen röstar 59 motorjournalister från 27 europeiska länder fram titeln årets bästa bil.
Det var redan 1963 som en holländsk motorjournalist kom med initiativet att journalister från flera länder kunde samarbeta och dela ut pris till årets bästa bil. Detta skulle dessutom ge priset hög trovärdighet.
- I år är det 33 kandidater, och vi har 29 här, med olika motorer och i olika varianter, säger Marianne Sterner.
Det låter mycket, hur ska ni hinna med allt?
- Det är en full arbetsvecka. Vi kör från morgon till kväll och försöker hinna med så många som möjligt.
Har någon bil överraskat?
- Nej, egentligen inte, de flesta har jag provat tidigare. Men jag har fått bekräftat det jag funderat på, angående vilka jag vill ha till final.
Vilka tänker du på då?
- Vi får välja sju stycken som vi så småningom ska rösta på. Jag ska se om jag minns: Toyota IQ, Volkswagen Polo, Opel Astra, Mercedes E-klass, Skoda Yeti, Citroën C3 Picasso och Peugeot 3008.
Vilken bil vinner?
- Jag tror att Toyota IQ och Volkswagen Polo har stora chanser, säger Marianne Sterner.
- IQ är en liten och smart bil som innehåller mycket nytänkande. Den är miljövänlig och imponerande så till vida att man kan åka fyra personer i den, trots att den bara är 2,5 meter lång.
Polo då?
- Polo är en väldigt helgjuten och mogen bil, otroligt bra komfort för pengarna.
Ã-ver den sprakande telefonledningen hörs Porschen sakta ner.
- Nu är jag tillbaka vid testbasen och nästa person ska ha bilen. Med den här breda bilen ska jag backa in i den minsta parkeringsfickan. Och trettio personer tittar på!
Parkeringen går bra och på väg ur bilen hälsar en rysk kollega.
- Nu är det presskonferenser och vi motorjournalister får intervjua representanter från tillverkarna. Då får de förklara varför de gjort si eller så, säger Marianne Sterner.
Vad händer resten av veckan?
- Vi fortsätter att prova bilar. Vi har redan hunnit fotograferat alla bilar tillsammans på stranden här. Då var det en fruktansvärd storm och man kunde knappt andas, det var ett sådant sanddrev. Men nu har det mojnat, så vi är glada, säger Marianne Sterner.
Diskutera: Vilken bil skulle du utse till årets bil 2010?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
C3 Picasso ser jag som den självklara vinnaren.
Jämfört med Polon så är Picasson rymligare invändigt, utan att vara större utvändigt. Detta beror på att Picasson är en högbyggd buss i det minsta formatet.
C3 Picasso är även mjuk, skön och tyst med härlig åkkomfort, en hög utrustningsnivå och en anständig prislapp då den faktiskt konkurrerar med bilar i den större Golfklassen. Själv valde jag en C3 Picasso istället för en kombi i Golf-klassen. C3 Picasson kändes helt enkelt smartare.
Men, C3 Picasso vinner knappast - därför att för många motorjournalister idag så är begrepp som sportighet och det luddiga begreppet "körglädje" allenarådande, även för familjebilar. En C3 Picasso fungerar mindre bra i snabba hårnålskurvor och när man vill roa sig med att köra med kontrollerad sladd på vintern. Fjädringen är mjuk istället för tyskt hård och dessutom saknar den borrade aluminiumpedaler. Dessa faktorer diskvalificerar C3 Picasson i sammanhanget - trots att den är det smartaste, skönaste, bekvämaste, rymligaste och mest kompletta valet.
Toyota IQ blir årets bil.
I krisens spår finns inte många att välja mellan. Av de nya bilar som finns i marknaden i dag, kan jag bara välja Toyota. Miljö, kvalité,
totalekonomi, m.m.gör Toyota till en vinnare. räcker nog.
Toyota IQ blir årets bil.
I krisens spår finns inte många att välja mellan. Av de nya bilar som finns i marknaden i dag, kan jag bara välja Toyota. Miljö, kvalité,
totalekonomi, m.m.gör Toyota till en vinnare. räcker nog.
Toyota IQ är allt annat än smart. Trång, dyr och endast två pers åker bekvämt. En Polo är betydligt vettigare för samma pengar.
Är iq miljövänlig? hög bränsleförbrukning är väl aldrig miljövänligt även om bilen råkar vara kortare.
Bilen drar mer på landsvägen än min snart 10år betydligt större och starkare citroen,det är uselt.
Vad toyota uppger på pappret kan dock vara bra,men verklig förbrukning är det som gäller.
Toyota är en bra bil. Men jag tycker personligen att den är alldeles för dyr i inköp. Nej jag ser Yetin som vinnare. Mycket bil för pengarna, funktionell och gott med 4-hjulsdrift om halkan skulle slå till.
XC60
Toyota IQ är den självklara vinnaren.Men när den Tyska,Franska,Italienska,Spanska och några andras journalistkårer ska tänka på sin egna bilindustri kan bara en Asiatisk tillverkare i undantagsfall vinna.Lägg ner skiten!
Hur kan Toyota IQ vara självklara vinnaren? En småbil som förbrukar som en mellanklassare? Om det är något som är framåttänkande så är det väl ändå förminskad bränsleförbrukning?
Den är smart, liten och rymmer ändå 3 personer men skulle inte säga att det räcker till.
http://www.dacia.se/sv/Modeller/Sandero/
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.