Förra året tog Opel Insignia hem titeln Årets bil - med minsta möjliga marginal före Ford Fiesta. Nu presenteras de första kandidaterna inför 2010 års upplaga. Vi Bilägare sitter i juryn.
Årets bil, eller Car of the Year, är ett internationellt pris som varje år delas ut av en jury beståendes av motorjournalister från 23 europeiska länder. Självklart sitter Vi Bilägare i juryn - som enda svenska biltidning.
För att en bil ska få kandidera måste den ha varit tillgänglig för försäljning i minst fem europeiska länder samt nå en försäljning på minst 5000 bilar om året.
Nu presenteras de första kandidaterna, 30 stycken. Men fram till september kan nya modeller kvalificera sig genom att uppfylla kriterierna.
Noterbart är att Toyota har hela fem stycken modeller på årets kandidatlista.
Se hela listan med kandidater i högerspalten. Vilken tycker du ska vinna? Kommentera!
För att en bil ska få kandidera måste den ha varit tillgänglig för försäljning i minst fem europeiska länder samt nå en försäljning på minst 5000 bilar om året.
Nu presenteras de första kandidaterna, 30 stycken. Men fram till september kan nya modeller kvalificera sig genom att uppfylla kriterierna.
Noterbart är att Toyota har hela fem stycken modeller på årets kandidatlista.
Se hela listan med kandidater i högerspalten. Vilken tycker du ska vinna? Kommentera!
Kandidater
Följande bilar kandiderar till årets bil 2010:
BMW Z4
Chevrolet Cruze
Citroen C3 Picasso
Ford Ka
Honda Insight
Hyundai i20
Hyundai ix55
Kia Sorento
Kia Soul
Land Rover Discovery 4
Lexus RX450h
Mazda 3
Mercedes E-Class
Mitsubishi Colt
Nissan Cube
Nissan 370Z
Opel/Vauxhall Astra
Peugeot 3008
Porsche Panamera
Renault Scenic
Seat Exeo
Skoda Yeti
Subaru Legacy
Suzuki Alto/Nissan Pixo
Toyota Avensis
Toyota iQ
Toyota Prius
Toyota Urban Cruiser
Toyota Verso
Volkswagen Polo
Källa: Car of the Year
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Många japaner i år, men inte så många europeer.
Det finns bara ett enda självklart val - Citroén C3 Picasso. Den är ny, den är fräck, den är rymlig, den är rolig, den är bekväm, den har ett bra pris.
De andra modellerna i listan känns trötta, tråkiga och mest som uppdateringar av redan existerande koncept.
För mig så finns det bara ett val och det är Toyota Prius igen. Eftersom ingen annan har någon spännande ny teknik att erbjuda.
Jag garderar med Toyota IQ som också står för något nytt i denna lilla klass kan man åka 3 personer kort sträckor. Och om jag får tro en Toyota mekaniker som jobbar på en auktoriserad verkstad för Toyota men helt fristånde och auktoriserad för flera andra märken. Så är faktiskt IQ ett mycket imponerande bygge om man tittar under skalet menade denna mekaniker som varit på utbildning om IQ. Den skulle kunna bära ett Lexus märke med heder tyckte han. Så välbyggd är bilen menade han.
Finalister blir; VW Polo, T Prius, T IQ, T Avensis, Opel Astra, M E-klass, Mazda 3 och kanske Citroen C3. Dessa 8 kommer att få flest röster - tror jag!
Tja, vad vet man? Det är inte alltid den mest tekniskt intressanta bilen som vinner - eller ens den mest förnuftiga. Det verkar gå trender i urvalskriterierna - vad som bedöms som väsentligt varierar över åren. Men jag tror i alla fall så här:
Citroën C3 Picasso eller Nissan Cube för att de är smarta. Peugeot 3008 för att den är ännu smartare, men dyrare. Skoda Yeti kan kanske sticka upp. Kanske kan det vara dags för en hybrid som Honda Insight, nya Toyota Prius eller rentav Lexus RX 450h? Hondan är ju billig, dessvärre i alla avseenden om än snygg, Toyotan snyggare än den varit men inte snygg, dock väsentligt förbättrad och Lexusen verkar riktigt bra men förbannat dyr - gissar i så fall på Toyotan. Ibland klarar sig mer vardagliga bilar bra - om de ger ett totalt sett gott intryck, inte minst kvalitetsmässigt. Opel/Vauxhall Astra, Mazda 3 och VW Polo ligger då bra till.
Klarar sig Ford Ka, Mitsubishi Colt och Seat Exeo över kvalitetsgränsen? Toyota Verso är troligen en bra bil, men kanske för dyr i sitt slag.
Porsche Panamera är en riktig sportbil som faktiskt kan fungera som familjebil - det finns andra i denna exklusiva grupp, men ingen bland kandidaterna. Dock säkert på tok för dyr och lite ur tiden. (Hade kunnat vinna för 10 år sen.)
Det finns andra, på pappret intressanta, men att döma av de tester som gjorts så har de fallit igenom på väsentliga punkter.
I ärlighetens namn så vet i alla fall inte jag så fruktansvärt mycket om samtliga kandidater för att kunna vara så tvärsäker.
Jag blir inte förvånad om VW Polo vinner.
Nissan Cube är den enda rätta.
Ger allt, till användaren.
Bryter konventioner.
Bra kvalitet.
Gör varje användare och betraktare GLAD !
Helt enkelt rätt val,
/ Rospiggen
Subaru
Ja Subaru Legacy är gjuten med en marknadsledande 4-hjulsdrift. Suverän växellåda och nu har de ju faktiskt ansällt en designer också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.