Flera bilar fick riktigt bra räckviddssiffror i ett nytt test av 14 populära elbilsmodeller som Vi Bilägare skrev om igår. Tävlingen kallas Ecobest Challenge och kördes i år på italienska vägar.
I samband med räckviddstestet mättes också hur snabbt de olika elbilarna laddade vid en snabbladdningsstation som klarade upp till 350 kW.
När det gäller att ladda 20 till 80 procent, vilket är vanligt för den som åker på långresa med sin elbil, är Kia EV6 helt i en klass för sig. Det tar 22 minuter att ladda till 80 procent, och på bara sju minuter får föraren räckvidd som motsvarar tio mils körning.
Även koncernsyskonet Hyundai Ioniq 5 som bygger på samma tekniska plattform som Kia EV6 lyckas riktigt bra i laddtestet, men det gör även Volvo XC40 Recharge som överraskar med riktigt snabba laddtider både till 80 procent och för tio mils körning.
BMW i4 lyckas inte alls lika bra trots att den egentligen ska klara en laddeffekt på 205 kW. Det tar 45 minuter att ladda till 80 procent vilket bara är marginellt snabbare än de betydligt billigare MG 4 och Renault Megane, och faktiskt långsammare än Kia Niro EV som bara klarar 100 kW.
Testet mäter bara snabbladdningen vid ett tillfälle och många olika faktorer spelar in i mätningen. Bilarna har ändå mätts på samma sätt, men det utesluter inte att bilarna i vissa fall inte kunnat ladda på full effekt av olika tekniska anledningar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 13 december 2022 Som ägare till en Kia EV6…
- 13 december 2022 Intressant när rubriken…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.